Helg igen...

image66

...men märker inte så stor skillnad faktiskt då jag var hemma tis, ons, tors och fredag så har nästan varit helg hela veckan till skillnad från att alla andra (eller många fler) är lediga också nu då. Jag tror att magontet jag haft hela veckan är magkatarr. Det har hållit sig vid magsäcken och ontet har gjort mig lätt illamående, så skulle gissa på det. Har ju haft det tidigare för många år sedan så känner igen det lite. Min förhoppning är i alla fall att åter kunna jobba på måndag igen. Det känns lite bättre nu. Annars får jag väl ringa läkare. Kissen har varit jättenöjd med att ha mig hemma i alla fall :) Inte ofta man har matte hemma nästan en hel vecka och mysa med :)

image67

Har inte gjort så mycket i veckan när jag varit hemma, mest sovit, tittat på tv och läst "Mr Tourette och jag" av Pelle Sandstrak som jag ju ska gå och lyssna på en föreläsning av snart i början av maj. Vill gärna ha hunnit läsa ut boken då. Otroligt bra och intressant är den i alla fall. Man ser vilket helvete, rent ut sagt, det måste vara att leva med ett sådant funktionshinder som tourette. Han hade såna tvång som gjorde att han hade olika ritualer för sig för att vissa saker inte skulle ske. Som att ta av sig kängorna varje gång det flög ett flygplan över honom strax innan han skulle stiga in genom grindarna till sitt hem. Han fick ta av sig dem och ställa upp dem med skosnörerna rätt ut. Främre kängan var cockpit, snörerna vingar osv. Sen ställde han sig själv mitt emellan kängorna tittade upp mot himlen och flygplanet som passerade med armarna sträckta rakt ut. Sen kunde han gå in genom grinden genom att låta "brrrrrrrr" när han gick igenom. Missade han ritualen skulle detta innebära att hans hjärna skulle söka sig upp mot planet som skulle krocka med planet så planet exploderade och alla människorna skulle dö, vilket i sin tur skulle innebära att det skulle hamna i tidningen och radion dagen därpå och hans föräldrar skulle bli utskämda och han själv i skolan för alla skulle veta att hans hjärna gjorde så planet hade störtat och alla dött. Hann han inte ta av sig kängorna hade han därför en akutritual också. Det innebär att han sträcker ut armarna, tittar upp mot himlen och säger "brrrrrrr" utan att behöva ta av sig kängorna. Andra saker var att han inte kunde ha rött på sig för det symboliserade värme, som innebär svett, bakterier, sjukdomar, död osv. Rött symboliserar också blod. Han påverkades också av triggers som färger (t.ex. rött), lukter (t.ex. salami) och ljud (t.ex. när någon äter morötter, äpple). Han hade svårt för bokstäverna Z, Y och X som förekommer i matte. Det var vassa som kunde göra att man gjorde sig illa och skar sig och då kommer det blod som kan innebära död osv. Tvången blev värre och värre med åren tills han till slut fick hjälp av en professor. Kan verkligen rekommendera er att läsa den!

image68

Igår, var jag ute och tog en långpromenad på kvällen med Y. Det var så härligt, riktig vårkväll med fågelkvitter överallt! Vi såg 5 rådjur springa över precis på ett övergångsställ på en väg :) Så fina!
Nu ska jag snart åka iväg och handla lite till kvällen. Blir en lugn helg med mycket vila. Imorgon ska jag äta hos farmor och tvätta (inte så mycket vila i det kanske men något som måste göras). På förmiddagen ska jag hälsa på C och lille J också. Var ett tag sen nu. Pratade lite snabbt med J på telefon härom dagen. Han säger inga hela meningar utan bara nåt ord på telefon som mitt namn, fast på sitt sätt och sen "Heddå". C kallar mig för "moster Norpan" :) J blir snart 2 år i maj.

Har lyckas värva en till att hänga med den 8 juni på ridtur :) Borde nästan få mängdrabatt så många som jag fått med mig dit. Börjar nästan snart bli dags för att köpa ett par ridbrallor om jag ska rida sådär ofta....

Ha en fortsatt skön helg!

image18

Kommentarer
Postat av: mia

Tack så mycket! Jag visste inte för min mejl funkar inte sen ett par veckor. Upptäckte det akut för några dagar sen... Men nu har G hittat 960 mejl till mig på en annan server!! Ska se om jag kan få hem dom :)

Ska absolut läsa den boken!
kramiar!

2008-04-19 @ 21:28:52
Postat av: Mika

Hej!
Har varit i Malmö/Lund och jobbat hela vecka så ej hunnit blogg. Skönt att vara hemma igen - hann ju knappt komma hem förrän jag skulle åka igen... Jo skönt att du är bättre nu i alla fall! Jag tänkte tipsa dig om Folkhögskolor på sommaren - de har massa trivsamma kurser och de allra flesta åker själva! God mat, trevligt folk, okej logi och man får fördjupa sig i sitt intresse under lättsamma former! Det kanske vore nåt för semestern i sommar??? Jag har åkt själv flera gånger när jag var singel och inte visste vad jag skulle göra på semestern. Kan verkligen rekommenderas. I sommar ska jag sticka iväg igen - och ser verkligen framemot det! Gå in på www.folkhogskola.nu

Postat av: Mika

Hej igen,
Glömde säga att jag läst en intervju med den killen - verkligen ett helvete han har haft! Och vilken bedrift att bli av med.

Hur kul som helst med din ridning ju!!! Måste testa någon gång.

Trevlig helg,
Kram
Mika

2008-04-19 @ 21:32:20
URL: http://www.msmika.blogg.se
Postat av: Norpan

Mia: Jäklar, 940 mail, du då har du att läsa sen ;) Men kan säkert vara en massa spammail också kan jag tro... Du får låna hjälm på plats så du behöver inte ha med nåt speciellt i alla fall. Kostar 400 kr men då ingår fika också.

Ja, tycker definitivt du ska läsa boken. Ska beställa en annan bok också där en mamma berättar om kampen för sin autistiske son. Böcker som handlar om självupplevda saker är himla bra! Tycker det är modigt att skriva om så tuffa saker, men säkert läkande också för en själv.

Mika: Tack för tipset! Ska gå in och kolla vad det finns. Hoppas du haft en bra vecka i Malmö/Lund! Kul att få resa lite i jobbet också!

Ja, Pelle har nog varit med både här och där. Han har ju lyckats bra i livet till slut ändå från att bott i en bil och levt på revbensspjäll och juice till att åka runt och föreläsa. Nu har han ju lärt sig hantera sitt funktionshinder och livet fungerar bättre. Måste vara en befrielse att inte ha lika mycket tvång längre!
Ja, ridningen är jättekul! Ska försöka fortsätta med det sen också i höst :)

Trevlig helg till er båda! Kram!

2008-04-19 @ 21:55:24
URL: http://lillanorpan.blogg.se
Postat av: Fredrik

Dagens fråga: Är det verkligen inte moster "real name" hon kallas för? =)

2008-04-20 @ 03:43:36
URL: http://www.egobloggen.se
Postat av: Norpan

F: Jo, visst är det moster "real name" jag kallas för :) av C, men faktiskt kallar en kompis mig för Norpan annars också :) eller Norpy ibland :) Kallades för det ibland av vissa när jag gick i skolan så Norpan är inget som är taget sådär från ingenstans :)

2008-04-20 @ 16:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback