Ljusmys på jobbet...

Det var otroligt segt att stiga upp imorse. Hade ställt klockan på 5, men segade mig inte upp förrän klockan var 5.30. Hann fint ändå med tåget och nu sitter jag på jobbet med lite lagom belysning och tända ljus. Mys :) Inte för att man blir speciellt mycket piggare med mysbeslysning i rummet, men i alla fall. Idag är det dags för jullunch på jobbet. Mellan 11.30 och 14.00 ska den vara. Så blir en lite halvslö dag idag, men har en hel del att göra emellan för att hinna klart med det som ska göras tills den 22 dec så jag har min sista arbetsdag innan 2 veckors ledighet. Är även ledig på torsdag den här veckan då det är begravning för farmor. Ingen rolig ledighet direkt, men blir skönt att få den avklarad innan jul.

Vilken skillnad det är på det tidiga tåget jag åker och det som går en timme senare. På tidiga tåget är det näst intill knäpptyst, förutom ljudet från tåget och en och annan hostning. Men annars är det inga som sitter och babblar eller så. Inga sitter brevid varandra om man inte måste. Gud nåde den som skulle sätta sig bredvid någon trots att det finns lediga platser. Då tittar folk snett på denne och undrar vad som är fel! Det är en salig blandning av människor med nån som sitter och knappar på sin laptop, några som sitter och läser endera tidningen eller någon bok (jag idag) samt många som sitter och sover. En satt och sov med öppen mun idag :) Tur man inte vet vad man gör när man sover ;) Men där kan man ju snacka om att vara totalt avslappnad i alla fall. Av kom hon på sin station i alla fall. Jag är hyfsat pigg på tåget till jobbet, men däremot hem har jag svårt att hålla mig vaken hur jag än försöker. All energi går åt att försöka hålla sig vaken för jag tänker att jag ska vara effektiv och läsa saker för jobbet och så, men likväl åker ögonlocken ihop och jag blir tvungen att lägga ner boken till slut och ge upp. Det är hopplöst! Egentligen skulle jag väl ställa mobilen, för endera dagen kan jag tänka mig att jag helt plötsligt vaknar upp och är någon helt annanstans än jag tänkt mig.

Idag ska jag till banken efter jobbet och träffa en kille som ska prata pension. Känns sådär,  men när en annan kille ringde och erbjöd mig tjänsten sa att jag skulle ta med mig min PPM-kod så tänkte jag att jag kanske kunde få lite bra tips med aktierna där i alla fall som inte gått särskilt bra på senaste tiden förstås pga. lågkonjunkturen som är nu. Och jag som lyckats så bra med dem förut :( Annars tycker jag nästan det är bättre att spara pengar på annat sätt. Varför ska jag sitta och lägga undan en massa pengar redan nu för pensionen när jag kanske inte ens lever vid den tiden. Helt sjukt egentligen att man ska fundera över pension redan egentligen. Jag lägger undan pengar ändå på ett annat konto, så jag sparar ändå. Jag är nog lite inne på att man ska leva i nuet. Sen får jag väl se om några år om jag vill börja pensionsspara. Kanske är urdumt tänkt, men får väl se om jag har en annan uppfattning efter ikväll....

Kladdkakan jag bakade i söndags blev lyckad och ikväll när jag kommit hem får jag fikafrämmande av brorsan och Y :)


Kommentarer
Postat av: Ida

Det är så mysigt med all mysbelysning nu :) Även om man kanske inte blir så mycket piggare :P Idag steg jag upp tio (fick äntligen sova ut) men känner mej tröttare än nånsin. Skulle nog behöva sova ett dygn, haha!



Det är så sällan jag åker tåg, men när jag väl gör det är det ofta så skönt. Om det är så som du hade det imorse är det perfekt :) Skönt med ledighet, jag ska vara ledig åtta dagar :)



Tråkigt med begravning, jag tjuter bara jag hör ordet.. :/ Men det är ju så bara. Skönt att få ett avslut i alla fall. Hoppas det går bra!



Ha en fin dag!

Kram



Postat av: Norpan

Ida: Nej inte blir man så mycket piggare inte! Lite sol skulle inte sitta fel nu och sen ska det bli skönt att få vila upp sig ordentligt över jul! Vad bra att du får lite långledigt du med! Men förmodligen kommer man vara lika trött igen sen...optimist som man är hahaha. Men sen vänder det och börjar gå mot ljusare tider och det kommer nog göra lite susen i alla fall!



Ja, jag gillar tåg mycket bättre än buss. Jag blir åksjuk om jag läser i buss så det är inte ens lönt att försöka läsa :) Så tåg är definitivt att föredra!



Ja det är tråkigt med begravning! Men något man måste genomlida! Det som ändå är skönt, är att hon verkligen fått levt ett långt o bra liv och fått varit hyfsat pigg in i det sista. Även om vi saknar henne. Var på en annan begravning för en av mina kompisar som var jämngammal för 4 år sedan. Det var en enormt jobbig begravning! Han fick inte ens chansen att leva sitt liv! Hemskt! En sån begravning hoppas jag att jag slipper uppleva igen! Men jobbigt är det oavsett.



Ha det fint du med! Kram

2008-12-16 @ 15:28:54
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åhh va skönt med lite ledighet, känns verkligen behövligt nu!!



Va duktig du e som går upp så tidigt!! Fy jag tycker åtta e tidigt, kanske ska sluta att klaga =) hihi





KRAMAR

2008-12-16 @ 19:48:11
URL: http://gudis.blogg.se/
Postat av: Ida

Shiit, du gjorde mig sugen på kladdkaka nu:D

2008-12-16 @ 20:40:46
URL: http://festizzz.blogg.se/
Postat av: Norpan

Sandra: Jepp visst ska det bli skönt med ledighet! :)

Att stiga upp vid 5 är inget jag rekommenderar! Det är slitit! Men vad gör man inte för att komma hem lite tidigt och få lite lugn och ro på morgonen :) Och ibland också för att hinna klart det man behöver. KRAMAR



Ida: hihihi, ja kladdkaka är lätt beroendeframkallande ;)

2008-12-16 @ 21:15:13
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Stefan W

Nanana.. checka bloggen!! :d

2008-12-16 @ 21:20:37
URL: http://stefanweei.blogg.se/
Postat av: Lennart

Får själv meddelanden om att ökar du ditt pensionssparande till den eller den nivån får du si och så mycket mer i pension. Fast frågan är, vad är 100 eller 1 000 kr värt om 25 år? Vad kommer t ex 1 liter mjölk att kosta då?

2008-12-17 @ 19:37:23
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det e bra investering att pensionsspara - du e vis å go!

2008-12-17 @ 20:29:58
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Mika

Tänkte faktiskt att jag måste skicka en hälsning till dig ikväll - tänker på dig och hoppas begravningen blir fin imorgon!!! Stor kram.



Pensionsspara är inte så dumt - jag har gjort det sen jag varit 25 - inga stora belopp men 225 kr i månaden - det blir ju lite när jag blir gammal i alla fall - är nog rätt klokt då jag jobbat en hel del deltid och så och nu med tanke att jag är gravid. Jag tror man vinner mer på att tänka på det sättet som tjej - är nog lite av en jämställdhetsfråga faktiskt. Hoppas rådgivningen var klok.



Stor kram

Marika

2008-12-17 @ 22:52:27
URL: http://msmika.blogg.se/
Postat av: Mika

Hej!

Tänkte jag måste skicka en tanke så här dagen före - hoppas det blir en ljus och fin begravning!!! Stor kram.



Pensionsspara har jag gjort sen jag var 25 - inga stora belopp men 225 kr per månad. Det har varit klokt med tanke på att jag jobbat en del deltid och så och nu med tanke på barn. Är nog fortfarande lite av en jämnställdhetsfråga tror jag och som tjej är det viktigt att tänka till lite extra! Hoppas rådgivningen var klok.



Stor kram

Marika

2008-12-17 @ 22:56:00
URL: http://msmika.blogg.se/
Postat av: Norpan

Lennart: Pensionssparandet är som en djungel, men det var inte helt fel att gå på privat konsultation sådär i alla fall. Fick reda på lite mer, men det är stora beslut att ta, inte bara att dra sta! För vem vet hur det ser ut om 30 år!



Daniel: Ja, om man gör rätt val. Fick hjälp med mina PPM, vilket jag hoppas och tror blev mycket bättre! Sen får jag fundera lite hur jag gör med de andra två bitarna av det hela :)



Mika: Du är för gullig och omtänksam! Tack! Det blev en fin begravning som du kanske kan se av mitt nya inlägg, men jobbig! Men som begravningar ska vara också. Men solen sken ute, vilket den inte gjort på flera dagar, så det kändes ju lite fint ändå!



Jag sparar också på sparkonto, men inte ett eget pensionssparande i dagsläget. Avvaktar med det tills jag har ett fullt fast jobb och inte som jag har idag 50% fast och 50% vik.

Kramar!



2008-12-18 @ 22:13:38
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback