Sthlm Marathon...

image130Det blev en varm dag i solens sken! Hade bara linne och shorts på mig när vi var och kollade och hejade på brorsan. Löparna hade ett chip som satt fast på skosnörena på skorna så pappa hade ställt in så vi kunde se vilken tid han låg på efter varje mil och vart. Himla bra, för på så vis kunde vi förflytta oss och veta ungefär när han skulle dyka upp. Vi var och tittade på honom på 3 ställen. Först i närheten av Stadion, sen nere vid Hamngatan och Dramaten och sen slutligen vid målgång inne på Stadion, för ja, han klarade att springa hela sträckan, 42 km! Jag lyckades t.o.m få 2 bra bilder på honom efter vägen och sen förstås vid målgången. Är jäkligt imponerad och stolt över honom att han klarade det! Det är en rejäl bedrift! Han kom in på 4h 34 min. Första milen sprang han på 55 minuter, andra på 59 minuter och tredje milen var nåt liknande. Han låg på en tid runt 4 h 15 minuter. Tyvärr så pajade det efter 3,2 mil då han fick jätteont i ena knät på utsidan. Så när vi väl fick se honom komma in mot mål syntes det att han hade ont och haltade. Men i mål kom han! Han hade tänkt få lite läkarhjälp mot sista sträckan där, men var så mycket folk så han tänkte att äsch, det är ju bara sista sträckan nu så han körde på. Jag undrar jag hur han kommer att må imorgon! Han kom knappt ur bilen när han skulle stiga ur hemma...

Vissa såg konstigt nog pigga ut när de kom mot målgången, flera spurtade in (varifrån får man orken efter 42 km?), en hjulade in. Sen fanns det förstås dem som knappt hade "styrfart" in i mål, en tjej spydde t.o.m strax innan mål men fortsatte sen att springa de sista metrarna. Brorsan hade sett någon annan stå och hulka efter vägen också.

Vinnaren i Sthlm Marathon, Willy Korir från Kenya, född 78, kom in på 2.16.03. Första svensken kom in på 11 plats, Christoffer Österlund från Umeå, född 72 på 2.26.29. Först bland kvinnorna var Isabellah Andersson på 2.34.14 från Hässelby, född 80. Ursprungligen kommer hon från Kenya.Men förstå att springa så snabbt som 2.16 som Korir! Helt otroligt! Av totalt 14 680 löpare som startade. tog sig 13.543 löpare i mål den 30:onde Marathon. Bra jobbat! Såg förresten Malin Ewerlöf springa förbi också. Hon blev 6:a bland tjejerna.

Men vilken folkfest det är Sthlm Marathon. Det är en upplevelse att vara där och kolla verkligen! Var näääääästan så man blev lite sugen för man blir meddragen liksom av allt runtomkring. Men 42 km nääää, det känns inte så lockande. Brorsan sa att det var första och sista gången för honom som han kände nu.
Här kommer några bilder från gårdagen:

image126
Här är brorsan efter att ha sprungit ungefär 2,2 mil.

image127
Mycket folk!

image128
Vid målgången på Stadion.

image129
Alla som hittills gått i mål nere vid banorna.

På kvällen när vi kom tillbaka från Sthlm blev det en sväng ner på stan för att möta upp några kompisar på en restaurang. Hade ju inte hunnit äta någon kvällsmat. Det blev Club Sandwich med kyckling och stora klyftpotatisar med skal på. Så gott! Vi fick ingen plats ute på stället, men det var öppet helt ut med flera stora glasdörrar/fönster så det var mysigt ändå.

Uppdatering: Jorå, lillbrorsan har ont idag också. Går som en knacklig kamel :) Han har ont i båda knäna på utsidorna. Inte kul! Han höll knappt på att komma upp ur sängen imorse. Lite träningsvärk i benen men inte så farligt tyckte han. Men kan ju kännas mer imorgon....

image120

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka härliga sommar bilder!

Postat av: Norpan

Sandra: Ja, nog var det sommar alltid! Man behövde definitivt inte frysa och verkligen inte löparna heller!

2008-06-01 @ 17:29:39
URL: http://lillanorpan.blogg.se
Postat av: Mika

Gud vilken bedrift att springa en mara!!!!Och i den här värmen, det kan inte vart helt lätt.

Själv nöjde jag mig med Blodomloppet i veckan som gick och det var kul det med!

Tack för dina varma ord hos mig!!!

Kram
Mika

2008-06-02 @ 10:53:13
URL: http://msmika.blogg.se
Postat av: Norpan

Mika: Ja, en mara skulle jag inte springa i första taget. Det hörs ju bara på namnet! Kul att du tog dig igenom Blodomloppet. Det är som Vårruset, lite mer lagom. Kram

2008-06-02 @ 16:37:38
URL: http://lillanorpan.blogg.se
Postat av: Mallis

Jag beundrar de som har sådan disciplin att de springer maratons. Skulle aldrig i hela mitt liv få för mig en sån sak, stor eloge till din bror.

Kram på dig

2008-06-02 @ 19:34:07
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: Norpan

Mallis: Nä, lär nog inte testa på någon marathon i första taget jag heller. Men som sagt är stolt över att brorsan klarade det så bra! Men han är envis som synden och uthållig. Envis är jag också, men skulle inte ens försöka. Jag skulle pressa mig själv tills jag stupade. Kram

2008-06-03 @ 10:33:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback