Fredagsshopping och saker jag blir förbannad över...

Blev en tripp till ett köpcentra tillsammans med mamma efter jobbet. Var lite i shoppingtaget så blev ett par nya träningsbrallor då ett par har gått sönder i snörena som man drar åt i midjan. Den sista tiden har jag fått lov att knyta ihop snörerna igen som gått av på båda sidor långt in. Kan säga att det blir lite tajt att kliva i dem då knutarna inte går in genom hålen på brallorna så man får liksom åla sig i dem. Men det går! Nu tyckte jag dock att det kunde vara bra att skaffa ett par nya istället :)

Eftersom jag är så i läsningstaget nu också och bara läser och läser och läser så köpte jag lite nya pocketar också. Det blev "PS Jag älskar dig" av Cecilia Ahern (som också blivit film), "Flyga drake" av Khaled Hosseini (samma författare till boken jag håller på med, denna har också blivit film), "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson (den har blivit vald till årets bästa roman i bokhandeln, mamma tipsade om den) och slutligen"Brunstkalendern" av Emma Hamberg (som också skrivit Mossvikenfruar, som var jättebra). Det var köp 4 betala för 3. Pocket är ju rätt smidigt att ha med sig på tåget också. Blir inte så tungt!

image31

I helgen ska jag faktiskt inte göra något speciellt. Blir en lugn helg och en del filmtittande tror jag. Har lånat 2 filmer av kompisar och sen funderar jag på att se "Solstorm" också. P har fortfarande vinterkräksjukan och är fortfarande liggande *suck* så dröjer nog ett tag till innan man törs gå i närheten. Trist!

Den här veckan har jag undrat 2 gånger vart den här världen är på väg. Dels kollade jag på Uppdrag granskning och höll på att få spader av ilska när jag såg inslaget om Christer som dött för att han blivit utsatt för s.k kontrolltagning av personalen på ett LSS-boende. Kontrolltagning innebär att 2 personer lägger ner Christer som hade en utvecklingsstörning på mage, håller emot med ett knä och bänder upp hans armar på ryggen. Christer fick ingen luft då de inre organen klämdes ihop och stängde till luftvägarna för honom. Det är alltså livsfarligt att utföra kontrolltagning och det ska bara användas som nödvärn under nån minut. Detta handlade om mer än nån minut, det var en ensam personal som gjorde detta pga. att Christer varit upprörd och bitit sig lite i armen. Det handlade inte om att han bet sig själv ordentligt så blodet sprutade. Det handlade också om Ida som har Downs syndrom och blivit utsatt för kontrolltagning under 7 års tid som uppfostringsmetod pga. att hon t.ex vid ett tillfälle inte ville titta på tv med de andra utan istället ville vara inne på sitt rum och lyssna på musik. Vid ett annat tillfälle steg hon upp en timme för tidigt och hade bäddat sängen och ville inte gå och lägga sig igen. Då blev hon också utsatt för kontrolltagning i flera omgångar. Vid några tillfällen kissade hon på sig. Vid en omgång blev hon utsatt för detta 14 ggr under 80 minuter och det kunde handla om 14 minuter. Ida är opererad för hjärtfel så risken var stor för att hon också kunnat dö. Så sjukt!

image33

Jag blev så förbannad när jag kollade på inslaget, särskilt med tanke på att jag jobbar enligt LSS. Det är en rättighetslag och allt bygger på frivillighet. Det handlar om att den funktionshindrade ska få möjligheter till insatser så de ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt. De ska få ha en egen fri vilja och må bra. Personalen har ingen som helst rätt att syssla med såna metoder. De ska inte uppfostra heller. Det är föräldrarnas jobb. Tillrättavisa, ja visst, men inte med såna metoder. Och vilken chef för boendena sen som satt och snackade om att hon hade utvecklats och fanns kvar i verksamheten och därför inte såg något fel i det hela. J-la kärring! Titta på intervjun
här.

Det andra jag blev förbannad över
var över det jag såg på Aftonbladets hemsida om "Fallet Louise" där pappan får vårdnaden om sin dotter trots 100-tals våldtäkter av sin mindreåriga dotter. Se artikeln här. Hur tänker man när man tar ett sådant beslut? Om de själva blivit våldtagna om och om igen av en person. Skulle de själva vilja leva ihop med sin förövare? Det skulle man aldrig kräva av en vuxen människa! Hur kan man då kräva av ett barn att den ska behöva göra det? Ska ett barn verkligen vara med sina föräldrar till vilket pris som helst? Jag tycker inte det! Om man som förälder har gjort sitt barn illa genom att våldta eller misshandla har man försakat sin rätt till sitt barn anser jag! Då är man inte värd att kalla sig förälder!

image32
Bild från Aftonbladet.se

Let´s dance har nått sitt slut och det blev Tina och Tobias som tog hem segern. Personligen hade jag nog ändå hoppats lite extra på Tony och Annika. Tycker att helheten var bättre hos dem. Shownumret gjorde Tina och Tobias kanske bättre, men det var också mindre avancerat än vad Tony och Annikas var. Men visst det var helt okej att de vann också. De var duktiga.

Nu ska jag faktiskt ta fortsätta läsa i min bok innan jag ska sova.
Trevlig helg på er alla!

image18

Kommentarer
Postat av: mia

Jag håller med dig i allt du skrev ovan. Fruktansvärt alltihopa. Vad håller människor på med?? Det är många människor som är små inuti som tar ut det på andra och det är så jävla fult! Sen fattar jag inte hur en förälder kan ha rätt att bli vårdnadshavare som betett sig så fruktansvärt?!

Nu till annat. Jobbar helgen så ska sova nu. Hu det är ju sommartid så får en timme mindre o sova på... I alla fall har du sett Run fat boy run? Tror du gillar den. Kramis.

2008-03-29 @ 23:39:26
Postat av: Norpan

Mia: Ja, helt sjukt! Man undrar hur folk tänker verkligen!
Tack för filmtipset! Kan definitivt vara nåt att se :) Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback