Is på rutan...

...redan? Ja faktiskt! Imorse fick jag skrapa rutan för första gången för i höst. Kändes inget kul. Nu vet man att sommaren verkligen är över och det bara är en tidsfråga innan det blir halt på vägarna, man får sätta på sig en varmare jacka, att det kommer rök ifrån munnen när man andas, att man får sätta på vinterdäcken på bilen och första snöflingorna trillar ner. Det har tydligen redan kommit snö i Dalarna.... Måste ta och titta på nya ridskor som är fodrade + termoridbyxor, annars kommer jag frysa häcken av mig snart då vi rider ute hela vintern. För att tro att man ska få in några kalsingar under vanliga ridbyxorna är inte till att tänka på!

Igår hade jag en skön dag på hemmafront då vi hade föreläsning i min stad på eftermiddagen :) Jag jobbade hemma på förmiddagen fram till klockan 10.15 då jag cyklade ner på stan och mötte upp två kollegor från jobbstan. Sen gick vi runt på stan tills vi skulle käka med de andra kollegorna som skulle på föreläsningen. Vi hade bokat bord på en italiensk restaurang i stan som har kanongod mat. De allra flesta av oss tog lax och den var så god att den bara smälte i munnen! Såsen till var helt gudomlig! På den restaurangen har jag hittills aldrig blivit besviken.

Föreläsningen var intressant! Den handlade om kulturella skillnader i möten med människor och om hedersrelaterat våld. Egentligen skulle det också handlat om neuropsykiatriska funktionshinder utifrån andra kulturer,vilket var orsaken till att vi gick överhuvud taget. Så det var lite trist! Men det andra var bra också även om det inte riktigt har med vårat arbete att göra. Jag hoppas det blir någon annan föreläsning med bara den neuropsykiatriska delen också! Han som föreläste var själv invandrare och var överläkare/psykiater och hade varit med om mycket roliga saker när han kom hit till Sverige också som han berättade om! Bland annat berättade han om hur vi infödda svenskar är väldigt sparsamma med ord om våra ägodelar, tex. en båt. Medan en arabisk familj eller en kurdisk familj vräker på lite extra nästan istället om sin båt. En infödd svensk skulle kanske säga att båten inte var så märkvärdig och var ärvd, ha lite hål, möglig innuti osv. vilket gör att man förväntar sig ett ruckel när det i själva verket visar sig vara värsta jättefina segelbåten. Medan den arabiska familjen eller kurdiska familjen berättar om världens motorbåt som man kan åka vattenskidor efter och som är så fin och sen visar sig vara en gummitbåt med motor :) Det var något som var självupplevt av honom och han hade blivit lika förvånad i båda fallen :)

Dagens ilska blir över gårdagens person som hade en så stark parfym som hon säkerligen haft på sig halva flaskan minst och som gjorde att jag fick sån huvudvärk att det höll i sig tills idag på förmiddagen! Så var väl migrän jag fick. Det är verkligen fruktansvärt för en person som är känslig för parfymer att vistas i samma lokal sådär när man sen får sån huvudvärk som inte går bort i första taget. Varför måste man ha såna starka parfymer på sig under dagtid och vid såna tillfällen? Ska man på fest på kvällen så kan jag väl inte säga så mycket. Då har jag dessutom möjlighet att gå någon annanstans. Men vid besök, föreläsningar och annat skulle jag bli så glad om folk tänkte sig för! Jag själv tänker på det i mitt arbete. Jag kan möta folk som är allergiska eller dylikt. Lika när jag jobbade som lärare och skolkurator. Jag använder roll-on och hudlotion men aldrig parfym på dagtid när jag ska jobba. Jag har bara ett fåtal parfymer som jag tål också. Och dem kan jag bara ha bak i nacken för jag inte ska få lukten rakt upp i ansiktet hela tiden. Jag måste prova ut parfymer innan jag köper för att kunna veta om det går bra. Och bara det är ju ett problem som ni kanske förstår. Sen kan jag tycka att jag klarar vissa dofter när jag testat och sen när jag använder den visar det sig att det inte går i alla fall utan att jag får migrän. Tunga blomdofte(och tantparfymer) är mitt värsta! Jag måste förstås lukta på roll-on, duschkräm, hudlotion och hårsprayer och sånt innan också för att se om jag kommer att tåla dem. De brukar ändå vara enklare att kunna avgöra om det kommer gå bra eller ej. För doft vill man ju såklart ha ändå.

Killars dofter brukar det gå bättre med tycker jag. Men det finns en som P hade och som jag inte tålde. Han kunde inte ha den på sig i min närvaro. Hände att han någon gång glömde av sig och då fick han lov att duscha av sig och byta kläder eller hålla sig långt långt ifrån mig. Så han fick bara ha den de tillfällen då han inte skulle vistas i min närvaro. Det är inte kul! Det är verkligen ett problem med dofter!

Nu ska jag snart iväg och ha information om mitt yrke för gymnasieungdomar. Inte lätt att informera om mitt yrke på ett enkelt sätt. Det är ju ganska svåra ord i det. Men får väl förklara dem så gott det går och försöka lägga det på en enklare
nivå.

Uppdatering: Fick svar på mina prover idag och allt var bra utom B12 som var lågt. Så nu ska jag ta ett till prov som är säkrare för att kunna konstatera en eventuell brist. Det är för att om jag har en brist på det så måste jag käka tabletter resten av mitt liv. B12 är viktigt för nerverna o celldelning och för att bilda röda blodkroppar. Har man en brist på B12 kan det leda till blodbrist och i värsta fall nervskador. Så det är en viktig vitamin. Stor trötthet är första tecknet på B12-brist så det skulle i så fall vara en förklaring. Men får invänta och se vad det andra provet visar om så är fallet eller ej. Förhoppningsvis har jag ingen brist utan får ta en ordentlig vitaminkur, börja med rosenrot igen och försöka sova ordentligt.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Va skönt att proverna såg bra ut, då blir man ju alltid lite lugn. Jag tycker alla läkare skyller på B12 brist, vare sig man kommer in för trötthet eller depression. Men som sagt et är ju en ganska viktig vitamin, men det krävs väldigt väldigt mycket för att det ska leda till nervskador.



Föreläsningen du var på lät väldigt intressant. Man lär sig väldigt mycket på så kort tid när ämnet är spännande.

Ha en mysig torsdag! KRAMAR

Postat av: Norpan

Sandra: Alla prover utom ett var bra. Men skönt att de andra var bra i alla fall! :) Nu har jag varit och tagit ett till prov för B12 så får jag se nästa vecka om det också är lågt så jag måste käka tabletter eller ej. Trötthet o depression utan att ha tagit provet kan ju såklart bero på mycket andra saker! Dumt att skylla på B12 om man inte har något att gå efter.



Jepp, nervskador kan man få om man haft bristen under en väldigt lång tid. Ingen risk för mig i alla fall i det här läget :)



Ja, föreläsningen var kanon! Himla intressant med olika kulturer. Man kan så lätt prata förbi varandra i möten med människor som inte är infödda svenskar. Man har så olika ursprung och så olika sätt att se saker på. Finns hur mycket som helst att lära sig. Ha en fortsatt skön torsdag o skön fredag på din ledighet! KRAMAR

2008-10-09 @ 16:23:38
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hoppas provet visar att det inte är någon brist och att det bara är en tillfällig "svacka" du är inne i. Inte den roligaste årstiden att ladda om och bli piggare heller precis... med frostnätter och allt mörkare dagar.



Som tur är såg jag att SMHI lovar lite varmare väder de närmaste dagarna. Tur för mig som ska jobba natt igen och INTE vill sabba halsen och bli sjuk igen.



Såg en film igår som jag rekommendar dig att INTE se om du är lättpåverkad. Det är filmen The Tattooist och med tanke på din nygjorda tatuering så kanske du får mardrömmar. Den gav till och med mig konstiga drömmar inatt och jag har ju bara kommit så långt att jag funderar på att tatueras ännu så länge.

2008-10-09 @ 18:19:52
Postat av: Lejonhjarta

Hmm... MIN tur att vara anonym den här gången. Typiskt att man ser sånt preciiiiis när man har klickat på knappen "skicka kommentar" :)

2008-10-09 @ 18:21:03
URL: http://blogg.lejonhjarta.se
Postat av: Norpan

Lejonhjarta: Ja, tänk att man alltid ser att man blivit anonym när man redan klickat på "spara" :) Har ju skett ett antal gånger för mig, nån gång har jag inte ens sett att jag blivit anonym :)



Nej, vete sjutton, filmen kanske inte ska ses just nu förrän tatueringen hunnit "kallna" lite mer om den får en att drömma konstiga saker :) även om jag inte är så lättpåverkad. Ska rätt mycket till, men vad det lät kanske detta är just en sån film...



Trevligt om det blir lite finare väder! Ska upp till stugan över dagen på lördag så skulle sitta fint! :) Kyla uppskattas inte lika mycket! Och som sagt inte blir man piggare av ett mörkt och trist regnhöstväder heller!

2008-10-10 @ 08:19:39
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback