Ridning, poliser och elbilar...

Först tänkte jag göra ett litet tillägg till diskussionen i föregående inlägg. Något som engagerar många verkar det som... Först och främst tycker jag det skulle vara helt sanslöst om just obduktionsbilderna inte skulle vara belagda med sekretess, då det normalt sätt är så. Det går inte att få ut obduktionsbilder hur som helst, då det handlar om sekretess, precis som journaler och annat. Men må hända att de inte var det i samband med förundersökningen, men borde varit det. Hur kan man missa nåt sånt? För det går att sekretessbelägga visst material såsom bilder även om de ingår i en förundersökning. Och även om det går att få tillgång till offentliga handligar för att lägga ut på nätet innebär det inte att det är okej eller etiskt riktigt. Lite sunt förnuft borde alla kunna ha tycker jag om vad man lägger ut och inte. Det är min ståndpunkt och därmed har jag inget mer att tillägga.

Igår var jag iväg med två kollegor för att hämta vår nya bil vi ska ha på jobbet. Vi hyr bil så mycket här så fordonsenheten som har hand om all uthyrning och service osv. tyckte det var bättre att vi hade en hos oss och sen att vi kan hyra någon extra om det behövs istället. Vi skulle tydligen tjäna på det. Så igår var vi och hämtade en Toyota Prius, elbil som vi fick lite instruktioner för. Men kan tänka mig att vissa på jobbet kommer att vägra använda den pga. att det är en automatväxlad dessutom. Vissa är ju så skraja så fort det är en förändring mot vad de är vana vid. Men det är ju bara en vanesak. Finns inget enklare än att köra med automat, bara att våga testa. Jag har ju automatväxlad själv så är ju rätt van, men jag var ju också ny på det en gång i tiden. Men jag tycker det är skoj att testa nya saker och alla är ju inte så. Vi som var där får väl hänga med ut på en liten utbildningstur om inte annat :)

Så vad tyckte jag om elbilen, Toyota Prius då? Snygg inredning var det, men lite liten bakruta kan jag tycka. Kändes lite knepigt att kolla i backspegeln med ett så smalt fönster bak. Den är ju dessutom ganska så hög bak. Att det är en elbil gör inte att den blir krångligare att använda. Så länge man kör fint, gasar fint osv så går den på el. Drar man på så går den över till motordriven. Det gör den bla. på motorväg och då laddas den under tiden. Så det är inga sladdar eller så man ska sätta i för den ska stå och laddas heller (som vissa tror) utan den laddas medan man kör. Så man tankar den också som en vanlig bil. Men eftersom man kör blandat med el så är det en miljövänligare bil. Bra drag i den var det inte, så är inte så många hästkrafter i den. Men det är nog heller inte meningen med en elbil och just för att elen ska användas i första hand. Helt okej bil, lättkörd, bra svängradie och hyfsat snygg, men lite för trist för min smak. Som jobbbil så funkar den.

Igår på kvällen var jag iväg och red för andra gången. Blev ingen skogsridning den här gången utan blev på banan igen. När jag kom och skulle in i boxen för att rykta min lilla gosing så hade hon förstås rullat sig i lera. Lerigare häst fick man väl leta efter! Så tog ett tag att få rent henne innan jag kunde kratsa hovarna och slutligen sätta på sadel och träns. Sen när vi kom ut på banan blev det först träning av balans, då vi skulle ställa oss upp i stigbyglarna. Det kan jag säga är inte speciellt lätt, med tanke på att man har lite längre stigbyglar när man rider islandshäst. Benen for både hit och dit innan han berättade att man fick ta hjälp av att hålla sig i sadeln för att få balans. Och då gick det betydligt bättre. Sen fick vi rida över bommar, först i skritt och stå upp över bommarna (3 st), sen skulle vi tölta, driva på hästen i trav precis över och stå upp samtidigt och sen övergå i skritt. Sen blev det dubbla övningar då vi skulle göra samma sak, men inte övergå i skritt utan svänga in snabbt igen åt andra hållet och över en annan bom genom att driva på den till trav igen.

Sen fick vi öva volter, då man gör cirklar med hästen som ska vara jämna, så det gäller att ha koll på hästen. Sen gjorde man samma sak men att man skulle vända mitt i och ändra varv genom att bryta av diagonalt och sen ändra håll. En annan övning var att vi red efter varandra först i skritt och sen den som var först skulle göra en volt (men mer halvcirkel för att sen komma sist) och komma precis med avståndet en hästlängd, varken mer eller mindre. Sen gjorde vi samma sak med tölt. Det gäller att ha tungan mitt i munnen för det gäller ju att driva på hästen lagom mycket, få en snygg volt och sen ha koll på vart man rider också. Det låter säkert jätteenkelt. Sen gjorde vi även övningar utan att ha fötterna i stigbyglarna igen då man ska byta gångarter (gångarter = skritt, tölt, trav och galopp). Vi körde skritt/tölt. Det är ju också väldigt mycket balans. En rolig lektion i alla fall! Man lär sig mycket!

På vägen hem från ridningen mitt ute på landet blev jag stoppad av en polis när man stank häst och var råtrött! Kul! Han stod där i sina reflexer och viftade att jag skulle svänga in till kanten. Så jag fick visa körkortet, blåsa och så var det bilinspektion då jag fick sätta på blinkers åt höger och vänster, bromsa samtidigt som jag blinkade, sätta på helljus, spolarvätska osv. Precis vad man längtar efter att få göra vid 20.30 på kvällen när man är på väg hem från träning. Men men, gick fint allting förutom att det var ett parkeringsljus som inte fungerade på ena sidan och det skulle åtgärdas så fort som möjligt. Men inget annat. Hade pappas SUV, då jag som sagt inte ville köra med min innan den varit inne på verkstan. Imorgon ska den in :) Hoppas de kan fixa den på en gång också för jag har tänkt åka upp till stugan på fredag till lördag om C.D inte är upptagen med annat. Skulle ringa honom o tala om när jag skulle åka upp så få se då. C jobbar så ingen mening att åka upp den här helgen annars. Dessutom ska jag på 40-årsmiddag med utgång på lördag kväll. Så då får det bli en annan helg.

Ikväll ska jag iväg på pizzakväll med en kompis och hälsa på M och lille E ( som nu hunnit bli ytterligare några veckor gammal). Nu är det 16 dagar (med idag) kvar till tatuering!

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag har faktiskt också trott (måste jag erkänna) att man måste ladda elbilarna. Men det låter smart :) Något man egentligen skulle investera både sin egen och andras framtid i.. Men det är ju kul när man har en snabb bil, kan ju bli svårt med så lite hästar.. :P



Med dom andra hästarna går det fortfarande bra förstår jag :) Underbart! Jag lever på din hästläsning nu :P



Kram på dej!

Postat av: Norpan

Ida: Det är många som tror man måste ladda elbilarna och att det inte sker automatiskt. För några år sen trodde jag själv det också. Men vore ju rätt opraktiskt :) Skulle inte skaffa en sån själv dock. Skulle hellre kunna tänka mig en miljöbil om det fanns lite fler stationer där man kunde tanka. Men hästarna är lite viktiga också så man kommer nån vart ;) De andra hästarna går väldigt bra. Det är så kul! Det valet ångrar jag inte! Längtar till varenda måndag!:) Kul att du lever genom min läsning i alla fall :) Kram kram

2008-09-09 @ 17:19:03
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Lennart

Automat ska det va! Sitta och slita i en spak hela tiden har jag aldrig gillat. Men usch för Prius, den har jag testat en gång men det gör jag aldrig om. Att den har liten bakruta minns jag inte, men så använder jag aldrig innerbackspegeln då jag kör. Den vrider jag alltid upp så den inte sitter ivägen och så håller jag mig till de yttre, det räcker. Jag lärde mig av med att använda innerbackspegel då jag körde lastbil.

2008-09-09 @ 19:13:32
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Ida

Norpan och Lennart: Nä, jag måste protestera lite mot automat. Jag gillar i alla fall att slita i spaken när jag kör, haha! Jag måste ha något att göra under tiden (ja, jag är rätt rastlös av mej..) och så blir det mera rallykänsla över allt :P Sen gillar jag manuell bättre på min kamera med, hmm.. Jag kanske är en manuell människa? Hehe..

2008-09-09 @ 19:18:06
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: Norpan

Ida: Jag kan lova dig att det är nog med rally med automat också om man har lite hästkrafter i bilen :) Jag var också negativ till automat först (även om jag testat det tidigare) just för att det är rätt kul att växla. Men det var innan jag köpte brorsans bil och fick automat på köpet. Och nu kan jag nästan inte tänka mig nåt annat för det är så skönt och så praktiskt. Men växlingen sitter kvar i benmärgen så är inga problem att köra andra bilar med växel heller :)



Lennart: Nej, Prius är inte det bästa man kan tänka sig direkt, men den funkar på jobbet som sagt. Rutan är väl egentligen inte liten utan den går så flakt ner så därför ser den långsmal ut. Jag använder backspelgeln mycket. Att du klarar dig utan. Kan tänka mig att du blivit van vid att vara utan om du kört lastbil, men ändå!

2008-09-10 @ 00:56:06
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Mika

Kul med en ny bil till jobbet!!! Det måste ju vara mindre att fixa med för er då när ni behöver bilen - väldigt bra initiativ att köpa en.



Kram

Mika

2008-09-10 @ 22:46:02
URL: http://msmika.blogg.se/
Postat av: Norpan

Mika: Ja det är perfekt. Då kan man bara boka bilen genom mailen istället för att behöva boka hyrbil genom vår assistent. Gubbarna som brukar köra ut bilen brukar heller aldrig vara på plats i tid!!! Man kan bli galen på dem. Vi har inte köpt den här heller utan vi hyr den hela tiden, men det blir billigare eftersom vi sköter allt med den själva vad det gäller tankning och så. De sköter dock tvättning och service åt oss. Så kan inte bli bättre :) Kram

2008-09-11 @ 07:42:46
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback