Strategier och trevliga hembesök...

Igår var jag på hembesök direkt på morgonen för att träffa en familj och deras fosterdotter tillsammans med Soc. Och vilket hembesök sen! Vi fick nybakade scones direkt från ugnen med ost eller marmelad och så te (för min del) de andra kaffe. Mums! Tänk om alla hembesök vore så. Sist när jag var dit så fick vi nybakad citronpaj! Tror jag ska göra hembesök dit lite oftare ;)

Igår satt jag med biträdande enhetschef för verkställigheten (de som verkställer våra beslut) och gruppledaren för ett korttidsboende och lade upp en strategi för hur vi skulle nå målet med att få dit en ungdom som totalt kapsat in sig och inte går utanför sitt rum i hemmet. Ibland råkar man på såna svåra ärenden. Handlar mycket om att skapa en kontakt till en början. Vi har ju inga tvångsinsatser hos oss, men däremot kan man ibland behöva hjälpa till lite på traven för att deras egen skull för att de ska må bra. Ingen mår bra utav att inte träffa folk utan vara totalt isolerad.

Många ungdomar med funktionshinder
(Autism, asperger, utvecklingsstörning) sitter mycket framför datorn, en del pga. brist av vänner, andra för de inte klarar av kontakten med andra. Men ibland går det totalt överstyr. Man slutar gå till skolan, umgås inte med familjen, vänder på dygnet, mår psykiskt dåligt utan bara sitter framför datorn och då måste man göra nåt, eller försöka göra något med risken att misslyckas. Man måste få ungdomen att på egen hand vilja dit på något sätt. Och hur gör man då det? Ja, då får man lägga upp en strategi, blanda in rätt människor för att skapa kontakten och sen se vad som händer. Men det är det som gör att jobbet blir roligt också. Det ska vara lite klurigheter ibland också, där man får göra lite annat än det man normalt sätt gör. Det är ju så himla kul sen när man ser vad det i slutändan ger! Glada föräldrar och en mycket mer fungerande och social ungdom förhoppningsvis.

Imorgon drar jag till landet för höstmarken (höstmarknaden på vanlig svenska ;)) Har blivit en tradition. Det är inte i byn utan inne i samhället och hela stan är en enda stor marknad. Den näst största i Sverige faktiskt. Inte illa pinkat :) Med ska svägerskan och lilla H.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback