Action hos fröken Norpan...

Igår blev det lite action i Norpanhuset... Jag var så himla sugen på vingummin och köpte med mig en påse när jag var och handlade för att ha till helgen, men tjuvsmaka någon innan. När jag kommer hem och har käkat middag och sitter i godan ro och tittar på Talang och äter några vingummin får jag plötsligt astma. Först tänker jag inte på det så mycket utan tror det är tillfälligt med när det fortsätter går jag iväg och tar min akutmedicin Ventolin, som jag får ta 2 ggr då det fortsätter. Då känner jag att det börjar klia under ögonen och när jag går in i badrummet har det svullnat upp under ögonen. Blir lite skraj så skyndar mig ut i hallen och tar en allergitablett och ringer sen till sjukvårdsupplysningen. Känner av i halsen att det känns lite tjockt och obehagligt. Talar om situationen och hon säger åt mig att jag behöver åka iväg. Frågar då om det är till jourhavande till en VC som brukar vara öppen, men det var förstås stora akuten hon menar. Lite dum jag känner mig....

Hon frågar om det finns någon som kan skjutsa upp mig och säger först nej i förvirring, men kommer sen på att brorsan ju bor 5 minuter bort med bil och blir det så det svullnar igen i halsen får jag ringa 112 efter vägen. Brorsan kommer på studs och kör snabbt in till Akuten. Får hjälp nästan på en gång och får ta prover och så och de sätter en infart till blodet om jag skulle behöva medicin den vägen. Efter att ha konstaterat att min egen medicinering ändå gjort att det blivit bättre, blir det väntan innan jag får träffa en läkare, men ändå inte så lång tid som jag hade trott. Tar lite mer än 2 timmar och då får jag ju naturligtvis säga till om jag blir hastigt sämre.

Får sen reda på att jag haft en allvarlig allergisk reaktion, början till anafylaktisk chock och att det varit tur att jag tagit medicin på en gång, annars kan man ha sån otur att man kan bli medvetslös och i värsta fall dö inom bara nån minut. Jag fick en större dos cortison. Hade också för högt blodtryck vilket jag måste kolla av igen om ett tag. Han tror att det förmodligen är något färgämne jag reagerat på och det är svårt att ta reda på vilket. Så jag får vara försiktig med vad jag äter. Kommer inte kunna äta något med färgämnen i, vilket kanske inte blir så lätt. Men får försöka så gott det går. Jag fick också utskrivet cortison och en adrenalinpenna att ta i akutfall som man kör in i benet innan man ringer 112. Detta ska jag alltid ha med mig i väskan. Otäckt är att har man haft en sån ordentlig reaktion en gång är risken stor att den blir ännu allvarligare nästa gång. Så det gäller att vara försiktig med vad man stoppar i sig.

Så nu har jag suttit och tittat på en instruktionsvideo hur pennan funkar utifall att jag nån gång skulle behöva använda den så jag kan känna mig trygg. Har också informerat kollegorna på jobbet utifall att jag råkar ut för det på jobbet och jag inte skulle klara av att ta medicinerna själv. Får erkänna att jag blev lite skärrad och jag är lite rädd när jag ska äta något just nu. Men släpper nog efter ett tag när det får gå några dagar. Ska sluta lite tidgare idag och hem och vila en stund innan jag sen ska ut och fota med Mr K. Blev inget igår pga. vädret. Skönt att få komma ut en stund och få lite friskluft i det härliga vädret :)

Kram på er! Och hoppas ni får en skön kväll!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Usch, vad otäckt! Kram på dig!!!

Postat av: Anonym

Men gumman då! Blir ju orolig för dig... Och så bor du alldeles ensam på landet :/ TUR att bror din bor så nära och att han faktiskt kunde hjälpa dig. Och BRA gjort av dig att du faktiskt gjorde allt rätt. Jag hade nog fått total panik!



Ta väl hand om dig min fina!

2010-05-11 @ 23:02:25
Postat av: Billie

Ja, det var jag som skrev men mina fingrar hade tydligen jävligt bråttom att trycka på enter :S



Puss på dig!

2010-05-11 @ 23:03:12
Postat av: Daniel

Ush hade freakat ut, men du e stark. Och super att du har en fin bror som hjälper till

Tummen upp!

2010-05-12 @ 09:02:52
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Dandarache

Hmmm, du får hålla dig i skinnet och skippa färgämnen i fortsättningen. Bra att det gick bra.

2010-05-12 @ 15:54:17
Postat av: stoffe

Jag tycker att vi ska börja spika datumför lite träff snart!! :D Eller hur ?

Så att alla hinner planera in. Du och jag har ju redan blivit administratörerna i fallet S



Kram

2010-05-13 @ 12:33:42
URL: http://words-by-stoffe.blogspot.com
Postat av: Frk Svensson

Men usch! Förstår om du är skärrad och jag är glad att det gick så pass bra som det gick. Vingummin innehåller MASSOR med färgämnen. Hoppas du mår bra nu efter omständigheterna! Stor kram!

2010-05-13 @ 13:57:56
URL: http://frksvensson.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Nämen fy va otäckt! Och så är man själv också!! Tur att det gick bra ändå!!!

Ha en en skön (oallergisk) helg ;) KRAMAR

2010-05-14 @ 11:43:19
URL: http://gudis.blogg.se/
Postat av: Norpan

Alla: Skönt med en snäll bror som ställer upp när det behövs :) Läkaren på akuten var jättebra och förklarade väldigt bra. Så fick bra hjälp. Bara hoppas på att jag slipper ifrån det nån mer gång... Kram på er!

2010-05-17 @ 11:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback