Israelminnen...

Ska snart iväg med bilen och kolla läget om det är styrleden som nu pajat eller vad det kan vara.

Har nyss kollat klart på avsnitt 3 av "En idiot på resa". Denna gången var han först i Israel och sen vidare till Jordanien och Petra. Kände igen mig så väl i både Jerusalem, Betlehem och Döda havet. Israel är faktiskt ett fantastiskt land! Jag är inte speciellt kristen av mig, men så himla skoj att se allt man läst om i historieböckerna. Klagomuren i Jerusalem, alla ljus som var tända för alla judar som miste livet, Olivberget, Betlehem, gränderna och Via Dolerosa, där Jesus vandrade med korset. Man fick en speciell känsla av att vara där som inte går att beskriva.

Döda havet var också en upplevelse för livet. Svårt att förstå om man inte provat det själv. All salt som ligger som berg runt vattnet och hur man flyter som en liten kork. Rådet som gavs var att man inte skulle rulla ihop sig som en boll i vattnet för då fick kroppen spinn och man kom inte upp av sig själv utan hamnade med huvudet under vattnet. Om det stämde eller ej vet jag inte, men jag lyckades i alla fall stå på örat när jag skulle ner i vattnet och fick ofrivilligt smaka på hur salt vattnet var. Det var VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT salt! Man ska nog helst låta bli att smaka på det ;)

Tyvärr hanns det aldrig med någon tur till Petra i Jordanien. Man hade kunnat rida med häst in i staden. Det låg väldigt nära ifrån Eilat där vi var. Men det blev dromedarridning i öknen istället, vilket inte var helt fel :) Jag som försökte gömma mig för att slippa vara en del av visningen hur man skulle sitta, blev förstås just den som de pekade ut. Så fick gå fram till dromedaren (som nog var den bästa och finaste faktiskt ;)) och jag fick sitta upp och visa hur man skulle sitta med benen och så skulle de ta kort på mig. Där fick jag för att försökte att inte synas :) Min dåvarande kamera gick sönder på dromedarfärden då den tappades i marken och var ett minne blott. Min dromedar Chadra låg i täten och sprang så fort hon släpptes lös för hon skulle ligga i täten. Sen var hon nöjd och släppte inte förbi någon av de andra. Det var en fartfylld tur kan jag säga :)Men så häftigt!

Det är en grej att resa till vanliga turistresemål, men ibland är det rätt häftigt att göra en lite mer annorlunda resa och få se saker man bara läst om :) Kanske skulle lägga upp lite bilder här nån dag :) Men just nu är det dags för att åka iväg med bilen. Hopp o hej, leverpastej ;)



Kommentarer
Postat av: Flickan och staden

Israel är nog jättehäftigt att uppleva kan jag tänka mig :) Några i min familj var dit för många år sen. Jag är nog för feg för ett sånt äventyr dock, hihi ;) Men just israel med sin historia, jag förstår att det måste vara ett minne för livet.



Så fort man inte vill synas syns man alltid mera ;)



Puss kram!

Postat av: Mattias

Åh Petra som är ett av mina drömmars resmål. Skäms på dig för att du inte åkte dit ;)

2011-02-10 @ 19:16:05
URL: http://stationhades.blogspot.com/
Postat av: oskrivnablad

Bilder.. jag vill se bilder!!! =)

2011-02-10 @ 21:00:09
URL: http://oskrivnablad.wordpress.com
Postat av: Matte B

Kul skrivet, Jensan! Har en liknande historia om en häst vid namn Qvintus...den inkluderar också ett lågt äppelträd, gutturala läten och "var är bromsen?"-kommentarer...Får ta den berättelsen nå'n gång...

2011-02-10 @ 21:14:19
Postat av: Daniel

Åh bilder ja!!

Härligt med resor & äventyr!!!

2011-02-10 @ 21:31:21
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Norpan

Flickan: Israel är verkligen ett minne för livet. Jerusalem var så häftigt och så mycket att ta in. Det som också var lite konstigt var att i Eilat gick man omkring med bikini, men i Jerusalem i vinterjacka. Såna skillnader var det på vintern :) Får du chansen och klarar det så tycker jag definitivt att du ska åka dit nån gång!



Puss o kram!



Mattias: Ja det var lite synd. SKulle behövt en vecka till i Israel. Hade jag vetat att Petra var en av världens underverk så hade jag nog inte missat det utan prioriterat det. Men kanske bli fler chanser! Så fina vyer därifrån! Mäktigt!



OB: Ja, få se om jag kan få ihop några en annan dag :)



Matte B: Tack :) Haha, undrar om jag inte hört nåt om den där Qvintus en gång. Men det kan man nog höra fler gånger :)



Daniel: Ja visst är det härligt med resor! Du har ju nyss varit iväg å och upplevt en massa saker :)

2011-02-11 @ 00:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback