Dagens läxa...

image97Igår var det rena sommarvärmen ute! Jag och Y tog en förmiddagspromenad och jag tog lite bilder samtidigt när vi gick längs med ån i shorts och linne. Tänk att det kan vara så varmt i maj! Sen var vi bjudna på lunch hos mormor. Det blev lax, potatis och romsås. Väldigt gott! Älskar lax! Men innan jag åkte dit svängde jag in en sväng vid Granngården och köpte mig ett par mörkgrå ridbyxor. Det har ju blivit en hel del ridning nu och kommer bli framöver också så då tänkte jag det var lika bra att ha ett par riktiga, särskilt med tanke på att jag skulle rida en heldag idag också. Hittade ett par för 299 kr, inget läder på dem utan bara vanliga. Perfekt! Såna med läder blir ju rätt stelt med och dessa var verkligen sköna. Y hade köpt sig ett par dagen innan. 

På eftermiddagen åkte jag till C för att gratulera lilla J som fyllt 2 år i onsdags. Han är ju väldigt förtjust i bilar, lastbilar och alla andra fordon så hade köpt en fordonstransport med tillhörande 4 bilar i olika färger. Bara han såg paketet så sa han hela tiden: "Bilar?" när han skulle öppna. Han tror att allt är bilar i paketen :) Och nu var det ju faktiskt det, så han blev nöjd. Vi var ute och gick en skogspromenad med honom, körde cykel och satt ute på terassen. Sen vid 17 var det dags att åka vidare igen. Skulle hinna med hem till J och Y som skulle få ett snabbesök av mamma och hennes nya. Kändes lite stelt, men det var väl för det var första gången också. Men på något sätt kändes det mer konstigt att se mamma med en ny än vad det gjorde med pappa faktiskt. Kanske beror på att mamma står mig närmre också.... jag vet inte. Men han verkar trevlig. Fick inte så mycket uppfattning om honom eftersom det tog ca 3 minuter, sen åkte de igen.

image98Sen var det bara hem och svira om och sen iväg till AM och grilla. Var jättemysig kväll så vi satt ute på hennes inglasade veranda. Vi grillade karré och grönsaker och sen var det ungspotatis med rotfrukter till och sallad med grekisk ost till. Till efterrätt blev det rabarberkaka/paj med gammaldags vanilj till. Vi var inte hungriga när vi gick därifrån :) Vi satt ute hela kvällen tills det var dags att åka hem. Blev inte jättesent eftersom jag skulle upp tidigt imorse. Var så inställd på att jag skulle upp tidigt att jag fick lite störd sömn. Vaknade redan 5 på morgonen första gången och sen somnade jag till, vaknade, somnade till, vaknade....ända tills det var dags att stiga upp helt strax efter 7. Idag var verkligen en perfekt riddag! Soligt och lite fläktande vindar. Så mysigt! Hade bara ridbrallor och linne. Fick samma häst som jag haft tidigare. Vi red i ungefär en timme, sen stannade vi och fikade inne i skogen. Var inte lätt att försöka äta smörgås och dricka te med en häst som gärna ville ha både te (trodde han) och smörgås och stod och bufflade på mig hela tiden :) Sen satt vi upp igen och red i 1,5 timme ungefär bort till en hage där vi sadlade av och släppte hästarna. Sen gick vi bort till ett ställe där de hade islandshästtävlingar i gångarter. Hon som äger islandshäststället hade med 2 hästar och tävlade så vi mötte upp henne där vid hennes hästtransport.och då hade hon dukat fram pasta, sallad, kyckling, kräftstjärtar, festaost, oliver, tzaziki, bröd, smör, ost, dricka, tomat och gurka. Så vi käkade och kollade när den ena av hennes hästar tävlade som gått vidare. Den blev till slut 3:a. De tävlade i galopp, tölt, skritt och trav. Var skoj att se lite, har aldrig varit på någon islandshästtävling tidigare. Den andra hästen slutade som 5:a efter att också den gått vidare. Vet inte hur många som var med.

image99Sen var det dags att rida vidare, så vi fick hämta hästarna i hagen och sadla på dem igen. Min häst hade gröna gräsfläckar på sig, så skulle gissa på att han legat och rullat runt i gräset :) Var nog skönt för han var alldeles svettig innan när jag släppt honom.
Kändes en hel del i baken när vi satt upp igen vill jag lova. Sen blev man van efter ett tag. Vi red inne i skogen bland blåbärsris, mossa och stockar, på skogsvägar, grusvägar. Var så fina sträckor. På vissa ställen kändes det som man var helt ute i vildmarken utomlands eller nåt. Vid ett ställe var det sand och grus så långt ögat räckte där vi red. Var lite häftigt. Kändes ungefär som man var mitt ute i öknen. Där var det nog jobbigt för hästarna att gå då de sjönk ner en bit hela tiden när de gick. Blev en hel del tölt och även en hel del galopp så det var skoj! På eftermiddagen fikade vi i skogen också. Men då blev det festis och ett äpple. Jag tordes inte äta äpple eftersom det inte är speciellt många sorter jag tål så K (min häst) fick äpplet istället och en bit fick även Y´s häst. Efter eftermiddagsfikat bytte faktiskt jag och Y hästar så då fick jag en högre och bredare häst som var brun. Jättefin och lättsam att ha och göra med. Så mjuk tölt hade han och stora galoppsteg. Så det kändes lite annorlunda. Kan tänka mig att rida honom fler gånger också.


image58När vi kom tillbaka var de riktigt svettiga så tvättade av dem med svampar. Måste varit skönt för dem! Islandshästar har ju väldigt tjocka pälsar och den har fortfarande inte riktigt hunnit med att fällas då värmen kom så snabbt. Så är väl typ som att rida omkring med pälskappa på sig mitt i sommaren. Inte så kul kanske! Sen när jag skulle sätta mig i bilen. Jag satte mig lite hastigt på sätet och höll på att avlida. Jäklar vad ont jag hade i baken! Och värre skulle det bli. När jag kom hem gjorde jag misstaget att slå mig ner på golvet när jag skulle klappa kissen när jag kom hem. Ajajajaj så ont det gjorde!  Och inte nog med det jag har lärt mig en viktig läxa idag som jag gärna vill förmedla till andra! ;) Rid ALRIG med stringtrosor! Det är inte det mest intelligenta jag gjort i mitt liv vill jag lova.

På kvällen tog jag en promenad med Y för att få igång kroppen lite. Glömde dock att stretcha, så ska försöka göra det lite nu. Men jag kommer nog gå som en stel pinne imorgon ändå. Och imorgon ska jag åka tåg igen till jobbet. Hur ska det gå att cykla ner till stationen? Får nog stå hela vägen!

image18

Kommentarer
Postat av: mia

hahahaha vad roligt du är. stackars dig. undrar så hur det gick för dig i dag då. tog du dig till stationen. hästturen lät i alla fall helt underbar. kramis.

2008-05-12 @ 14:15:31
Postat av: Norpan

Mia: Blev ingen cykel till stationen, hade så jäkla ont på sittbenen + brännsår i häcken och då kommer man inte så långt. Så blev bil. Men det var ändå värt det. Ridturen var verkligen helt underbar :) Kram kram

Postat av: Mika

Vilken underbar dag du varit med om!!!

Ska lägga det här med trosorna på minnet när jag testar ridning.

Det gick bra trots allergin? Verkligen skönt för dig att komma ut och njuta av vädret.

Stor kram
Mika

2008-05-12 @ 23:23:26
URL: http://msmika.blogg.se
Postat av: Norpan

Mika: Ja, det var verkligen helt underbart om man bortser ifrån trosincidenten ;) Ett under att det gick så bra med allergin. Astman höll sig i skick, nog för mina mediciner fungerar nu. Däremot var jag lite svullen kring ögonen dagen därpå, men någonting får man väl räkna med när det är så höga alter så det var ju ingenting i jämförelse med hur det kunde ha varit. Så är jättenöjd med dagen :) Ser fram emot i början av juni när det är dags för ännu en ridtur! Du måste verkligen testa på det, det är sååå mysigt.

Stor kram tillbaka

2008-05-13 @ 07:42:21
Postat av: Mallis

Inte bara jag som är på utflykter! Fina försommarbilder.

Skulle aldrig komma på tanken att rida med stringtrosor då jag inte kan rida alls. Skulle förmodligen dö på kuppen och då menar jag av allergi. När jag var tonåring gav jag fasen i min allergi och red ändå men jag var tvungen att sluta. Jag fick rida på min grannes jättefina häst, hon hette Final Girl och var lugn som en filbunke.

Läste om kissen din, hoppas hon blir bättre.

Kram på dig

2008-05-14 @ 09:32:39
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: Norpan

Mallis: Ja, du var jätteallergisk mot hästar du. Vad tråkigt! Kan inte de som inte är så mycket för djur vara allergisk emot dem istället?? Jag är också allergisk mot hästar men inte så farligt så jag kan rida så länge jag inte gör det varje dag. Sen går det nog bättre när man är utomhus också.

Har inte kunnat börja med astmamedicinen, kom inte ihåg hur länge man skulle vänta mellan de olika medicinerna så har telefontid med veterinären idag. Så ska starta upp det ikväll få se hur det går... Som tur var hade hon inte så mycket astma i alla fall. Kram

2008-05-15 @ 08:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback