Elak apotektant!

Detta är tredje gången jag skriver inlägget för jag har klantat mig som vanligt! Är ju inte första gången jag får skriva om inlägg som några av er kanske vet sen förr....

Idag har jag varit inomhus hela dagen trots att det stundtals varit rätt hyfsat väder. Jag fick ett så otäckt astmaanfall så jag inte fick någon luft what so ever och alldeles ensam hemma. Känns som om ens sista stund är kommen, man försöker ta det lugnt så gott det går och kippar och kippar efter luft, men det går inte att ta ett andetag. Efter ett tag lyckades jag i alla fall få in luft igen efter att ha hostat och hostat tills jag kräktes. Men då jag är en sån som är livrädd att kräkas så sätter det stopp reflexmässigt och det låser sig så det kom aldrig nåt. Sen var det bara att börja med cortison. Men min dumma läkare hade inte skivit  någon mängd på medicinen utan bara: Vid svår astma enligt tidigare ordination. Var fyra år sen jag fick ta cortison sist..... Smart! Jag hade något svagt minne av att man ska ta 12 först och sen 4 dagarna efter men ville dubbelkolla. Så fick ringa Apoteket trots att jag knappt hade någon röst, väldigt svag och darrade på rösten. Det bara rosslade nere i lungorna för jag har så mycket slem som inte vill komma upp. Det var väl därför det blir som det blir.

Fick prata med en jäkla kärring rent ut sagt! Jag talade om att jag undrade hur många tabletter man tar första dosen man ska ta, för min läkare hade inte skrivit ut dosen och vad hon istället skrivit. Och hon börjar:
"Man ska ta cortison vid allergishock eller t.ex. om man blivit ormbiten. Är det nåt du har?"
"Jag har sån astma att jag inte får luft"
(Nu var det inte det jag undrade över! Jag har varit med förr. Vet när jag måste ta för att slippa åka in och sitta och överdosera astmamedicin och sen i alla fall få samma tabletter, knäppgök).
Hon måste väl ha hört hur jag lät, men hon lyssnade knappt utan fortsatte: "Det är ju väldigt individuellt, 12 tabletter kan det vara, men det är inget vi rekommenderar utan läkares ordination..."
(Jag men nu har fått ordinerat av en läkare, kärring)
"Ja det var det jag tog sist kommer jag ihåg. Hur många tar man de andra dagarna då, är det fyra?"
"Det är ju väldigt individuellt det där, man brukar kunna ta bara 12 och sen inget mer, eller så kan man ta 6 eller 5 eller 4 sen och trappa ner, men det är ju inget vi rekommenderar från Apoteket....."
(Vad tror hon, att jag tar cortison i onödan om jag inte behöver???)
Jag hade god lust och säga: "Jag skiter i vad ni inte rekommenderar eller ej, jag vill bara veta vilken dos så jag slipper prata nåt mer din jäkla kärring!" Men det gjorde jag förstås inte. 
Jag sa bara: " Ja, tack då vet jag" och lade på luren.
Ingen vänlighet överhuvud taget. Trodde hon jag köpt medicinen på svarta marknaden eller lånat av någon kompis eller....

Jag hade trott jag skulle slippa ta nåt cortison då jag tyckte att det hade vänt, men var väl det kalla vädret igår när jag satt ute på Valborg. Inte det bästa kanske....

Valborgsmässoafton hos M och K var jättetrevlig i alla fall. De hade ordnat så fint så med potatisgratäng och sallad och nybakt bröd. Jag hade kött med mig att grilla som jag lagt i marinad. Tyvärr kände jag inte den ultimata grillsmaken pga. att mitt smaksinne och luktsinne är lite rubbat just nu men det var gott ändå. Men bäst var gratängen och salladen. Bröd blev det tyvärr aldrig nåt för blev så mätt. Senare när vi var inne spelade vi Guitar hero, men gick inget vidare för mig de två gångerna jag körde. Jag behöver nog ligga lite i hårdträningen....jag blev nämnligen utbuad av publiken i programmet :( För er som inte vet vad Guitar hero är kan klicka
här. Den 9-åriga killen är NÅGOT snabbare i fingrarna än mig, men bara något  ;)

Hade lite otur innan jag skulle iväg igår. Y skulle komma hem till mig och duscha vid 17-tiden då de skulle bort vid 18 och inte kan duscha ännu i nya lägenheten. Jag stod som bäst och skulle skölja ur färgen från toningen som jag höll på med. Då blev det stopp i avloppet under badkaret och färgen började komma ut över golvet! Yihoooooo vilken lycka! Så var ju bara att slänga ner sig på golvet med uppvevade jeans i sörjan, dra bort kanten på badkaret, sätta på sig ett par plasthandskar och gröta runt för att försöka få bort stoppet och göra rent för att få bort färgen så det inte skulle bli permanent brun färg kvar på golvet. Lyckades så pass att det faktiskt rann ner vatten igen! Men Y blev försenad med duschningen och hade snart brorsan som nästan stod på ett ben och hoppade till slut för skjutsen deras fick vänta lite extra. Även jag blev sen eftersom jag fick invänta Y innan jag kunde duscha eftersom jag skulle vara borta en halvtimme senare. Men lyckades klara mig med en 15-20 minuters försening. Det var värre vid midsommar när jag också skulle till M och K (verkar alltid hända nåt oförutsett när jag ska just dit). Då hade jag en liten Quinoakatastrof. Jag lyckades jag knuffa ut ett helt paket (miljontals små korn) över hela köksgolvet och i skåpet när jag skulle ta ut grillspett. Naturligtvis hade min dammsugare valt att strejka just då också så fick springa över till Y och brorsan och låna deras dammsugare eftersom jag inte kunde lämna kvar det på golvet när jag har kisse hemma. Då kom jag väl en timme försent eller nåt sånt. Till råga på allt hade jag bestämt träff med en kompis innan som inte hittade dit också, men det gick ju bra ändå. Men det är väl alltid vid såna tillfällen det händer nåt.

Kvällen har bl.a. ägnats åt "So you think you can dance". Mina nya favoriter är Siv och Ronnie. Tycker de gjorde bäst ifrån sig idag. Kolla in här. Här är också ett klipp från ett tidigare avsnitt. De har sån känsla och inlevelse i sin dans att man nästan blir tårögd!



Här är också min tidigare favorit Mario som åkte ut efter första avsnittet till min förtvivlan :( Han har sån kroppskontroll så det är helt otroligt! Vilken känsla han har för dansen. Han är verkligen en naturbegåvning och helt grym! Ett extraplus är att han dansar min dansstil jag dansade mot slutet :)



Vilket skit det varit annars på tv fast det är röd dag! Tycker inte det är mycket på tv överhuvud taget just nu. Min favoritserie "Brothers and sisters" går inte heller just nu, det bara försvann. Men antar väl att det kommer tillbaka och bara gjort uppehåll för att vi ligger för nära USA i deras visning eller nåt....
Oj vilket långt inlägg detta blev! Men nu är det dags att gå och sova i alla fall!

Ha en fortsatt sköna och goa dagar för er som är lediga!
image18

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Ja tänk den som fick sova... sitter vaken i min lilla kur på jobbet och vill att klockan ska hoppa fram till sju iaf så jag får lite sällskap. Eller till fyra iaf så att jag får börja göra mina städ sysslor... nåväl det blir säkert bra.

Lider lite med dina dagar, låter inte som att du har haft någon tur alls. Hoppas du har tagit ut semester imorgon med så att du kan njuta av dagen då. Sen kommer det ju en helg med... =)

ha det underbart!

kram

Postat av: Norpan

Fredrik: Usch vad trist att jobba natt, bättre med sovande natt då även om det kan vara svårt att jobba på natten. Föredrar definitivt att jobba på dagen.

Nej, den här pollenperioden har verkligen varit kass, men nu ska det nog i alla fall vända hoppas jag så jag kan vara ute och ta vara på dagarna igen. Har tagit flexledigt idag så det är skönt att få vara ledig några dagar i sträck. Ska ju på föreläsning på måndag så hoppas jag slipper sitta i 3 timmar och störa Pelle Sandstrak ;) Ha det så bra!Kram

2008-05-02 @ 09:09:42
URL: http://lillanorpan.blogg.se
Postat av: MIka

Hoppsan! Apoteket kan verkligen reta gallfeber på en! Himla otur du har haft med allergin - hoppas det lugnar sig snart.

Tyiskt att allt händer när man är stressad och ska iväg - men det lät faktiskt rätt komixskt när du beskrev det! Blev toningen bra?

Låter som du fick en trevlig kväll i alla fall.

Kram och krya på dig,
Mika

2008-05-02 @ 11:11:51
URL: http://msmika.blogg.se
Postat av: Norpan

Hahaha, ja så här i efterhand kan man ju skratta åt mitt lilla missöde med badkaret. Men vi var inte så glada just då :) Toningen blev i alla fall lyckad. Fick ju skölja ur det ändå trots att det började komma ut över golvet, annars vet man aldrig hur det hade blivit, kolsvart kanske. Blir ju tydligen lite sotigt i färgen om man har i väldigt länge. Men riktig färg kan det nog bli ännu större katastrofer, typ inget hår kvar alls kanske...

Tack, är faktiskt lite bättre idag så cortisonen börjar nog göra sitt. Kram på dig!

2008-05-02 @ 12:39:49
URL: http://lillanorpan.blogg.se
Postat av: mia

Hej gummis. ja jag har din mejladress. Mobbenr får du gärna skicka! Ja jag läste din blogg. Fy va läskigt med astmaanfallet. Himla obehagligt. Se till nu att alltid ha cortison hemma. Är det betapred? Kärringarna på apoteket är otroliga. Alltid lika snorkiga och tröga. Usch på dom.

Krya på dig du med. Kraam.

2008-05-02 @ 15:36:29
Postat av: Norpan

Mia: Hej vännen! Ja, det är Betapred jag tar. Himla tur att jag varit förutseende och hade det hemma redan, vet ju hur det kan bli. En överläkare på allergimottagningen rekommenderade mig att ha det. Är ju ingen fara när man tar det så sällan och några dagar. Skillnad om man tar det varje dag i flera år då är det direkt skadligt för kroppen. Men man ska ju inte ta det i onödan och det gör man ju knappast! Ja, apotekkärringarna skulle verkligen behöva gå charmkurs! En stor gårdagens tistel till henne! Kramisar!

2008-05-02 @ 16:03:57
URL: http://lillanorpan.blogg.se
Postat av: mallis

Apotekskärringar är bara bittra för att de inte kom in på läkarinjen!

Kramis

2008-05-02 @ 21:07:14
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: mallis

Läkarlinjen menar jag ju!!! *frustar*

2008-05-02 @ 21:07:48
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: Norpan

Mallis: hihihi, jaha det är därför! :) Ja, det ligger kanske nåt i det! Men tack gode gud för det, att de inte kom in. För fy sjutton för att ha en sån tjurig kärring till läkare också! Kramis

2008-05-02 @ 23:25:31
URL: http://lillanorpan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback