Yrkesroller...

Vaknade av en lövblåsare här på morgonen! Precis vad man vill vakna till på sin första lediga dag innan kl 8 på morgonen! Suck! Den är igång ännu också!

Igår avslutade jag dagen med ett möte
som drog ut på tiden rejält. Det var med ett par föräldrar som verkligen hade det tufft med sitt barn som har funktionshinder. Mamman grät en hel del! Det är enormt tufft att vara förälder till ett barn med funktionshinder många gånger och jag förstår att det måste vara jättejobbigt även om jag aldrig kan veta exakt hur det är såklart, men jag hör av det som de berättar! I vissa fall är det dock funktionshinder som inte automatiskt faller under LSS (Lagen om stöd och service för vissa funktionhindrade). Det finns en kategori som vi får pröva emot (kallas personkrets 3) och det är jätteklurigt! Även om barnet kan ha jättestora behov och behov av stöd kan det vara såna behov som inte faller in under LSS:en och då får man söka stöd och hjälp från SoL (Socialtjänstlagen). I detta fallet måste jag titta lite närmre på det och sen får vi se. Inte lätt att vara beslutsfattare i alla fall lägen. Och även om man faller in under LSS så har man inte automatiskt rätt till en personlig assistent. Det är en annan bedömning jag måste göra.

Det som jag är förvånad över mig själv är att jag klarar av situationer när föräldrar gråter på mina möten (vilket ändå är rätt sällan) eller när barn grät när jag jobbade som kurator. Utanför min yrkesroll är jag urblödig, inte bara när folk är ledsna utan över glädjande saker, att jag blir så rörd att jag kan få tårar i ögonen. Förra helgen grinade jag till Talang!!!! Var en kille från Frankrike som kommit till Sverige och som älskade att dansa och dansade från hjärtat. Han skulle först inte gå vidare, men gick sen vidare och då började han grina. Och då kunde ju inte jag hålla mig heller.

Fy sjutton så blödig man blivit med åren säger jag bara! I min yrkesroll gömmer jag mig nog bakom just min roll på nåt märkligt sätt. Man håller en viss distans samtidigt som jag inte är kall som en fisk förstås utan medkännande ändå utan att jag börjar störtböla själv. Skulle inte bli bra då! Men i vissa kuratorssamtal kunde det vara svårt, det skar i hjärtag på mig ibland. O en gång i mitt nuvarande jobb när jag träffade ett barn som var så svårt sjukt att han fick andningsuppehåll flera gånger och krampade när jag var där. Då höll det på att brista för mig. Det var en jättejobbig situtation där jag pratade jättemycket med mina kollegor och handledare efteråt. Det var en händelse jag fick med mig hem också. Annars brukar det gå bra. Skulle det vara så jämt då skulle jag definitivt inte kunna jobba med det jag gör. För då skulle jag bränna ut mig på direkten!

Kvällen blev det långpromenad i skogen. Totalt 11483 steg tagna vid dagens slut. Blåsippor i skogen! Nu är våren här på riktigt! Idag blir det utflykt med Y och lilla H.


Kommentarer
Postat av: Gissan

Usch ja visst blir man blödigare med åren.

Man blir åxå äldre med åren.. ;)

Ha en skön kväll.

Kraaam Gissan

Postat av: Norpan

Gissan: Ja det är nog så att man blir blödigare med åren :) Mer inlevelseförmåga kanske... :)



Kram och ha en skön dag!

2009-04-09 @ 09:13:09
Postat av: Lejonhjarta

Jag gör er sällskap och erkänner att jag också blivit blödigare... och som du säger så kan det vara de skummaste saker man ser (vanligtvis tv-program jag ser ensam) som får tårarna att komma.



Min teori är att man låter sig uppslukas helt och inte tänker på något annat samtidigt och därmed upplever det hela närmare. IRL så får jag sällan tårar i ögonen och det beror säkert på att hjärnan tänker på 3-4 saker medan man gör annat. Precis som du tänker på möjligheter, åtgärder, kommande lunchen och annat när du har dina samtal.

2009-04-15 @ 14:59:23
URL: http://blogg.lejonhjarta.se
Postat av: Norpan

Lejonhjarta: Jag tror i mitt fall att jag tillåter mig att känna på ett annat sätt i mitt privatliv än jag gör i min yrkesroll och där är man också förberedd på ett annat sätt att de kan bli ledsna. Men jag har varit med om i alla fall två tillfällen där jag haft svårt att hålla tårarna tillbaka i min yrkesroll också. Ena gången blev jag så berörd av en brukare som var så svårt sjuk och fick andningsstillestånd när jag var och hälsade på och i ett annat fall så kände jag så med en mamma, som är en otroligt stark individ som klarat mycket genom åren. Men oftast klarar man annars att hålla en viss distans samtidigt som man ändå har empati och medkänsla för dem. O ibland är man nog som du säger fokuserad på möjligheter och åtgärder samtidigt.



Men verkar som många blir blödigare med åren :)

2009-04-27 @ 13:39:47
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback