Bilspråket...

Tänkte på en grej härom dagen när jag körde hem från jobbet - Bilspråket. Det var en bil som blinkade med helljuset åt mig och några sekunder också innan han släppte igen. Något irriterad blev jag då inga andra blinkade så med andra ord handlade det inte om någon poliskontroll, troligtvis även om man aldrig kan vara säker. Men då brukar det oftast vara flera bilar på rad som går ihop och blinkar med helljus. Detta handlade om en ensam bil. Det betyder i helhet att bilisten vill göra mig uppmärksam på något. Det kan t.ex. betyda: Att bilisten ser nåt fel på min bil som jag inte ser, vilket kan handla om att en lampa inte fungerar, men det visste jag att de gjorde för då varnar min instrumentbräda. Det kan handla om att det står en älg mitt i vägen längre fram (eller nåt annat djur), eller att bilisten tror att jag har mina helljus på. Och i det här fallet var det troligaste att det handlade just om det sista, helljuset på. Därför blev jag också lite smått irriterad, då jag faktiskt INTE hade några helljus på utan bara blev totalbländad av denna bil. Tog väl en 3 km innan jag såg normalt igen!

Normalt sätt om någon har helljuset på brukar man ju blinka till som hastigast för att markera och tala om för bil på motsvarande sida att han/hon ska stänga av helljusen. För alla kan ju glömma. Men som sagt jag hade inga helljus på, så han måste väl ha sett i syne eller så kom jag precis i ett gupp, vilket kan göra att ljusen känns starkare i ett ögonblick. Men när jag inte hade några helljus på, så började jag också såklart fundera....kan det vara en poliskontroll ändå eller är det nåt annat fel? Men det var varken poliskontroll eller något annat märkbart fel så kunde lugnt köra vidare. Men visst är bilspråket ganska så fascinerande egentligen ändå . Lastbilar hälsar på varandra genom att blinka med helljusen. Kanske ska börja blinka med helljus åt alla med Volvo S60 och vinka glatt samtidigt :)

Kommentarer
Postat av: Daniel

Aldrig lätt att förstå sej på vissa chaufförers bildspråk!

Men du e utan fara hemma. och tur är det.

Postat av: Lejonhjarta

Jag har också funderat över det där. Hur ska man meddela på olika sätt att någon har en trasig lampa... att det finns vilt intill vägen... att en olycka har hänt... osv.



Att blinka en eller ett par gånger kan ju innebära i princip vad som helst. Ja, den som blinkar kanske till och med har så dåliga lysen att han/hon inte ser något och försöker se vart vägen tar vägen. Eller så trodde han/hon att helljuset var på och skulle blända av och fick sen panik och "blinkade".



En sak till... visst är det lustigt att våra ögon söker sig till helljuset och är sen förblindade efteråt. Vi är precis som flugorna som söker oss mot ljuset =)

2009-02-02 @ 20:23:53
URL: http://blogg.lejonhjarta.se
Postat av: Norpan

Daniel: Nej, ibland undrar man vad de vill. Att bara bli bländad är inget man vill! Är ju rätt kul att kunna se vart man ska köra sen också :) Hemma är tryggast :)



Lejonhjarta: Ja, det är inte alltid så lätt att meddela sig till andra trafikanter. Som sagt det med att blinka kan betyda flera saker. Men förhoppnigsvis får det motsvarande bil att tänka efter att det kan betyda något och blir mer aktsam om det nu skulle vara att det hänt en olycka eller det står ett djur på vägen. Man kanske skulle ha en skylt med sig bilen där det står varning istället som man kan sticka ut i nödläge :)



O visst söker man sig mot ljuset fast man försöker undvika det :)



Måste säga att jag är överraskad av att ni fattade något av det jag skrivit, för det gjorde jag knappt själv när jag läste vad jag skrivit :) Var nog väldigt trött imorse. En väldig massa helljus blev det ;) Men kanske fick fram vad jag ville säga i alla fall :)

2009-02-02 @ 21:05:02
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: sthlmBEAT girlzz [M A L I N]

vad fin och bra blogg du har!

2009-02-02 @ 21:13:31
URL: http://sthlmbeat.blogg.se/
Postat av: Norpan

sthlmBEAT girlzz (Malin): Tack så mycket! :)

2009-02-02 @ 21:34:14
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Lennart

Jag trodde folk hade slutat blinka för att varna vid poliskontroller, har inte råkat ut för det. Det är ju inte ofta det åker polisbilar ute på vägarna heller. Har bara råkat ut för folk som har glömt blända av vid möte. Jag hade sex kraftiga extraljus på min bil så då jag blinkade till bländade de av snabbt.

2009-02-03 @ 19:22:17
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Norpan

Lennart: Jorå, jag har varit med om att de blinkat flera bilar på raken för att varna för poliskontroll! Och det blir man ju väldigt tacksam för, även om jag alltid såklart kör enligt hastighetsbegränsningarna ;) Kan tänka mig att de bländar av rätt snabbt när du blinkar till.

2009-02-03 @ 22:45:51
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Mika

Oj det här var helt nytt för mig som inte har körkort! Men skojig läsning.



Heja dig som tar dig igenom januaritristessen trots jobbkrångel och kylskåpshaveri! Go girl go!

Februari är en mycket bättre månad hoppas jag - och så får man ju äta en semla i alla fall och gå på bokrea!!!



Kram

Mika

2009-02-04 @ 20:59:39
URL: http://msmika.blogg.se/
Postat av: Norpan

Mika: Tack vännen! Försöker i alla fall! Ska försöka hålla mig på en neutral nivå på jobbet och sen förhoppningsvis hitta nåt nytt så småningom. Vore ju inte helt fel att få nåt på hemmafront! Hoppas verkligen på en bättre februarimånad. Hoppas du mår bättre och frisknat till dig nu! Kram!

2009-02-04 @ 22:36:04
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback