TBE-vaccindags....

Brorsonen har fått vattkoppor! O jag som skulle ha hämtat honom på dagis idag och allt för första gången! Trist! Gäller istället att hålla sig därifrån! Har haft vattkoppor, men finns alltid en viss risk för att få bältros, så bäst att ta det säkra före det osäkra. Vattkoppor ska visst vara väldigt smittsamt och är dessutom luftburet.

Idag ska jag och ta TBE-vaccin för första gången i mitt liv. Sörmland där jag jobbar finns det mest smitta i hela landet och nu när jag har egen liten trädgård, vistas ute i skogen och så när jag fotograferar och det dessutom har börjat bli en hel del fästingar där vi har stuga så vill jag ta det säkra före det osäkra. Hörde nån expert på radion härom dagen och TBE är inte som Borrelia att smittan överförs efter ett dygn. TBE-smittan överförs direkt. Så det hjälper inte att man får bort fästingen på en gång. Dessutom får 40% av dem som får TBE en bestående hjärnskada efteråt. Otäck siffra tycker jag. Om en månad är det dags för nästa spruta och sen en tredje om ett år. Sen håller det i ca 4 år innan det är dags att vaccinera om sig. Fästingar är riktigt äckliga! Det absolut värsta jag vet! Har aldrig haft någon som fastnat, men däremot som krupit på mig! Usch!

Igår planterade jag ner alla växter som jag köpt + några plantor jag fått från en på jobbet som hon ville bli av med för hon hade så många. Näva. Jättefina rosa blommor som också sprider ut sig rätt bra. Så 4 stycken plantor har jag satt av den. Blev aldrig några häckplantor igår, orkade inte. Får ta det nu i helgen istället.

Annars har jag inte så mycket planerat den här helgen. Ikväll kommer mamma på besök och stannar tills imorgon. Och sen har jag fotografering inbokat med mr K om vädret blir hyfsat. Mer än så är det inte och känner att det kan vara ganska skönt. Det finns alltid saker att pyssla med ändå om det inte dyker upp nåt under tiden :)

Ha det så gott i helgen!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Gokväll tjejen!

Har du en mysig kväll, blir det lugnt i helgen?



Vi ska också vaccinera oss mot TBE i höst, lika bra närman ska bo på landet ;)



Ta hand om dig! KRAM

Postat av: oskrivnablad

Hej på dig!

Ja fästingar är verkligen ohyra!! Har inte vaccinerat mig, men Sörmland är väl ett riktigt tillhåll för de riktigt elaka fästingarna tror jag. Men det plockas flitigt här hemma på katterna, brrr



När det gäller blommor så kan jag ärligt erkänna att det är vad jag för tillfället lägger ner mest pengar på =) Har jag blivit lantis eller har jag blivit lantis?? Haha

Ha en härlig helg.

2010-06-12 @ 08:52:51
URL: http://oskrivnablad.wordpress.com
Postat av: stoffe

OMG!!!

Jag blir livrädd!! haha



Vi måste prata om kvvällen vi planerar framöver



Skicka ditt nummer på fb så ringer jag och mia.

Det ärlättare när man tar det i tel



Kram

2010-06-12 @ 17:01:50
URL: http://words-by-stoffe.blogspot.com
Postat av: Norpan

Sandra: Hade inget planerat i helgen först, sen blev det fullt upp :) Men det är skoj när det händer saker. Ändå var det en rätt lugn helg ändå :)



Japp, vaccin mot TBE är inte dumt när man bor som man gör och vistas i såna miljöer där de håller hus!

Sköt om dig! KRAMAR



Oskrivna blad: Japp, Sörmland är tydligen värst just på TBE-smitta. Tur man inte bor där också ;) Men finns nog en hel del i Västmanland också där jag bor. Bor man på landet känns det rätt skönt att ha tagit ändå.

Ja haha, jag är likadan nu med blommor :) Jag pysslar och grejar och handlar nytt. Men det är ju så kul! O sen när det blir som man vill ha det :) Hoppas du fått en bra helg!



Stoffe: Fixat :)

Ja du passa dig för fästingarna du! :) De är inte att leka med! kram!

2010-06-14 @ 09:01:32
Postat av: oskrivnablad

Hoppla, jag bor också i Västmanland... kanske borde kolla upp det där med spruta.

2010-06-15 @ 18:12:16
URL: http://oskrivnablad.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback