Parfymfri arbetsplats & en kanonfilm...

ORDBOK FÖR ATT ÖVERSÄTTA KVINNORS SVENSKA:
Ja…………………………………..Nej
Nej………………………………….Ja
Kanske…………………………….Nej
Vi behöver……………………….Jag vill ha
Vi måste prata………………….Du är i trubbel
Visst, gör så……………………..Det är bäst att du låter bli
Gör som du vill………………….Du kommer att få betala för det här senare
Jag är inte upprörd…………….Såklart jag är upprörd, din idiot!"

Håll med om att den stämmer rätt väl :)

Hemma med migrän idag. Efter att ha sovit bort hela förmiddagen och ätit mat har jag däckat i soffan hela eftermiddagen. Inte bra ännu. Få se om det blir hemmadag imorgon också... Jag kan få migrän av olika saker, men en sak kan vara starka parfymer, vissa sorter. Jag tål ett fåtal parfymer och det är inte lätt att prova ut nya. Jag kan tom. vissa perioder bli allergisk mot mina egna parfymer som jag vanligtvis tål. Till vardags brukar jag nöja mig med roll-on själv med parfym men med mild och fruktig doft. Men det finns andra på jobbet som har hiskeliga parfymer och innan jul förra året åkte skyltar upp på jobbet om parfymfri arbetsplats. Inte på mitt initiativ kan tilläggas utan andras. Det har respekterats av många men inte alla.

Förra veckan och denna veckan har jag fått ont i huvudet varje dag pga. parfymer på jobbet varav en dag migrän och en dag astma. Till slut gick jag till chefen och hörde om hon kunde be assistenten att skicka ut ett mail och påminna alla om att inte ha parfym på arbetsplatsen. Det är fler än jag som är känsliga för parfymer och vi har dessutom barn och ungdomar som kommer upp till oss på arbetsplatsen som kan vara känsliga. Träffar man människor i sitt yrke ska man låta bli parfym. Det är min åsikt.

Ett mail skickades ut till alla så få se hur det blir nu. En person har blivit tillsagd förut av chefen men har börjat använda parfym igen. Jag förstår inte varför det är så svårt att vara utan parfym till jobbet när det förpestar tillvaron för andra. O nu talar jag om parfymer som lämnar en dimma i korridorerna. Jag är ingen gnällkärring, men mår man dåligt av något så har man ju inget val att försöka förändra det. Det är pest att försöka göra sitt jobb när man har sån huvudvärk eller migrän så man mår illa och man bara vill lägga sig i mörker och försvinna pga. andras dofter. Att det ibland dyker upp besökare med starka parfymer är ju något man tyvärr få stå ut med. Men att respektera andra på jobbet är väl inte för mycket begärt?

Kom på att jag sett en jättejättebra film som jag verkligen kan rekommendera. Den är baserad på en sann historia. Den är fruktansvärd, men så otroligt hur människor kan riskera sina egna liv för att förändra något. Filmen heter "Bordertown" och Jennifer Lopez och Antonio Banderas spelar huvudrollerna. JLO är en riktigt duktig skådis. Gillar henne skarpt! Filmen är från 2006 och utspelar sig i Juarez Mexico. Se den!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad jag håller med dig om parfymfrågan.

Särskilt om dem har den där hemskt bliigt fruktansvärda parfymen som ger migrän.

Precis som du skriver får man anpassa sig till sitt arbete och inte använda parfym om än det är en trevlig eller "otrevlig" Andra kan faktiskt vara känsliga.



You go love!

Postat av: Norpan

Jag-har-ordet: Tack! Och du har precis rätt! O det är ju faktiskt för att folk mår dåligt av det och inte för att man vill jäklas och vara gnällig. På fritiden är det helt okej att göra som man vill.

Kraaaaam! Och hoppas du får en underbar helg!

2010-09-17 @ 05:00:53
Postat av: Billie

Haha, skööön! Men nej, jag håller inte med helt och fullt. Nog fan kan vi vara komplicerade och säger inte alltid det vi menar. (Jag mest pga min stolthet). Men jag säger oftast precis som det är och som jag menar. Kanske därför det går så hiiiimla bra för mig, nooot ;) Haha!



Vad jobbigt att känna så där med parfym. Men kan tänka mig att en del verkligen häller över sig en flaska. Jag tar alltid på mig innan jag går hemifrån men det är ju en del som har med sig parfymen under dagen och puffar på sig både lite nu och då :S



Och att du skulle säga så för att vara gnällig är det sista jag skulle tro om dig! Stå på dig :)



Kram och puss

2010-09-17 @ 11:27:02
Postat av: Daella

Välkommen på Tjejkväll !

http://daella.se

2010-09-17 @ 21:46:43
URL: http://daella.se/
Postat av: oskrivnablad

Jag får också migrän till och från och parfym kan verkligen sänka en totalt. Har inga problem med det på jobbet eftersom alla är duktiga och följer rådet om att lämna parfymen hemma.. eller stänka på sig den när det är dags att lämna jobbet.

Hoppas de skärper till sig!



Skönt med lilla bilen med =) Våran "nya" klarade sig också galant. Så jäkla skönt!!

Kram!

2010-09-18 @ 10:26:28
URL: http://oskrivnablad.wordpress.com
Postat av: Norpan

Billie: Nä, inte alltid såklart. Brukar också säga vad jag tycker, men nog kan jag känna igen det ändå. Har defintivt hänt att man sagt "Nej, men inte behöver du köpa nåt till mig", fast man innerst inne gärna vill det :) Typ när jag var lite yngre och man nyss träffat en kille :) O nog har jag sagt: Nej jag är inte arg...fast jag faktiskt var rätt tjurig :)



Nä, parfym är inte så roligt alla gånger. Det kan vara riktigt besvärligt. Bara att sitta i bilen med någon eller bli sittandes på ett möte med någon med stark parfym och så är migränen där bara inom loppet av en minut. Man kommer ju liksom inte undan. Idag har det varit bättre på jobbet i alla fall :) Puss o kram



Oskrivnablad: Härligt med ett arbete som respekterar parfymförbudet! Man mår ju så mycket bättre då! Migrän är verkligen inte kul!

Vad skönt att er bil gick igenom också! Man är lika nervös varje gång! Så det är en riktig lättnad när det är grönt ett år till :) Kram!

2010-09-20 @ 22:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback