Mariefred - Studsvik/Stendörren - Nyköping...

Tillbaka från utflykten. Kom hem klockan 22 på kvällen igår. Blev en underbar dag! Kul att åka till nya ställen där man inte har varit förut! Vi startade kl 9.30 på morgonen, då såg det ut som jag skulle vara borta hela veckan med all picknickmat som jag hade med mig till oss båda :) Första stoppet var Mariefred och Gripsholms slott! Mariefred är en liten pittoresk stad som ligger alldeles vid vattnet. Vi gick igenom staden ner till hamnen, handlade några saker på en liten ICA-butik där innan vi tog oss till Gripsholms slott också innan vi fortsatte vidare. Här kommer några bilder från Mariestad (klicka på bilden för att få större format):

    
     

Sen åkte vi vidare mot Östersjön och Studsvik
, där naturreservatet Stendörren ligger! Ett underbart vackert ställe som jag verkligen kan rekommendera! Vill man sola/bada vid och i havet - vandra - se vackra vyer - är intresserad av naturen (finns ett naturrum som har öppet vissa tider) så ska man definitivt åka hit. Vi solade hela eftermiddagen på klippor, men badade aldrig då det var lite svårt just från den platsen där vi var då det var mycket tång, men på andra ställen gick det utmärkt. Men var minst lika mysigt att ligga och titta på alla båtar som åkte förbi oss och njuta av havsluften :) Picknicken intogs från denna klippa också. Det som är positvt på det här stället är att det är så stort. Folk sprider ut sig så man behöver inte vara som packade sillar. Man hittar sin egna klippa. Det är jätteskönt! Finns också toalettet på stället om man skulle behöva. Grillplatser och bord fanns också. Senare på eftermiddagen vandrade vi bortåt mot andra klippor där man via en hängbro kunde ta sig över till en annan ö. Vid 18-tiden gav vi oss iväg från Stendörren. Här kommer några bilder därifrån (klicka på bilderna för större format):

   
  
 


Dagen avslutades i Nyköping där P skulle träffa en kompis för att lämna några golfklubbor som glömts kvar på ett hotell när de var iväg på jobb och P fått tagit dem med sig. Vi åkte till hamnen där vi hittade en restaurang som heter Lotsen. Inget ställe jag kan rekommendera för någon sämre service har jag nog knappt aldrig varit med om. Yngre tjejer var servitriser. Först fick vi vänta ett bra tag innan vi fick menyn, sen fick vi vänta på maten. När maten väl kom (Grekisk sallad förstås ;)) så var det väldigt fjuttigt. Det var inte mycket på tallriken men det var dessutom bara 2 tomatskivor, ganska så snålt med fetaost, och sen var det bara sallad, rödlök, några oliver och en liten brödbit för 98 spänn. Så denna grekiska sallad var inte mycket att hänga i julgranen! Och då har jag ätit en hel del grekiska sallader i mitt liv kan jag säga. Jag skulle naturligtvis ha sagt till, men dum som jag var gjorde jag inte det. Brukar faktiskt kunna säga till om jag inte är nöjd annars. Men men. Käkade lite godis på vägen hem i bilen istället :) P däremot var nöjd med sin skaldjurssallad och det var mycket mer än vad jag fått. Det var pasta i den också.

Nu ska jag göra mig iordning och åka och handla och fixa lite innan jag ska åka iväg upp till landet och C igen. Klockan 18 ska vi ut med flotta på tjejmiddagen så bäst att vara där i tid! :)

Ha en skön helg! Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Men OJ VA HÄRLIGT!!!!!!!

Postat av: Mika

Nu är jag hemma från stugan igen!!! Vilken mysig utflykt du har varit på!!! Visst är det så att Sverige är som bäst på sommaren - utomlands kan man åka på höst och vår eller hur? Jag är helnöjd hittills med semestern - och nu är det en vecka kvar, ska verkligen njuta av den.



Kram

Mika

2008-07-28 @ 21:56:41
URL: http://msmika.blogg.se/
Postat av: Norpan

Sandra: Ja, det var verkligen jättehärligt! :) Blir eventuellt en annan tur till havet till helgen.



Mika: Härligt med en vecka kvar av semestern! Förstår att du haft det bra i stugan. Ja utomlands ska man definitivt åka på vår eller höst och hålla sig i Sverige under sommaren. Jag börjar jobba imorgon igen :( Passa på och njut ordentligt av din sista vecka! Kram kram

2008-07-29 @ 01:33:49
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Lejonhjarta

Ser underbart skönt ut. Det ordnas en hel del utflykter i vår kanotklubb och däribland så ingår paddelturer vid västra stendörren. Jag har tyvärr inte hunnit vara med på någon ännu, men jag förstår att det är ett populärt ställe som säkert är härligt att besöka. Går en paddeltur dit i augusti såg jag precis enligt vårt schema... får se om jag är ledig och kan hänga med då =)

2008-07-31 @ 00:59:43
URL: http://blogg.lejonhjarta.se
Postat av: Norpan

Lejonhjarta: Tycker jag definitivt att du ska göra! Du kommer inte att ångra dig. Det är verkligen underbart vackert! Alla borde åka dit minst en gång i livet. Tänk att det finns så fina ställen i Sverige som inte ens är långt borta! Det är nåt speciellt med havet.

2008-08-01 @ 00:49:05
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback