Misstag som bör undvikas...

Hittade en rolig artikel på Expressens hemsida idag som är upplagd på Di.se och var tvungen att delge er den. Tänk så mycket som kan gå fel på en jobbintervju :) Se nedan!

Varning - här är misstagen du bör undvika under jobbintervjun


Att dansa på jobbintervjun, såga den blivande chefens val av slips eller skicka någon annan som representant är ingen bra idé om man vill ha tjänsten. Den amerikanska rekryteringsfirman Office Team har sammanställt några av de dummaste misstagen som gjorts under intervjun.Office Team har pratat med chefer på 1.100 stora bolag i Nordamerika om deras erfarenheter av bisarra jobbintervjuer och fått en hel del fantastiska anekdoter berättade för sig. Det skriver den amerikanska affärstidningen Fortune.

Bland de mest
oväntade och mindre lyckade knepen var en jobbsökandes beslut att skicka sin syster på jobbintervjun i stället för sig själv. En annan kom ogenerat till intervjun med en undulat på axeln.

Något som inte kan rekommenderas om man vill ha jobbet är att dansa runt under hela intervjun och skrika "Jag älskar livet" eller sätta sig på sina händer efter att ha kommit på att man vevat omkring med dem i alltför stor utsträckning under intervjun.

Mindre begåvat är det också att blanda ihop den potentiella arbetsplatsen med konkurrenten och beskriva detta bolag med idel superlativ. Inte heller kan det rekommenderas att gå in i och förstöra en av kontorets glasdörrar på väg ut från intervjun eller somna under densamma.

Att avbryta intervjuaren för att fråga efter en cigarett lär inte heller ge några större chanser till jobb. Att konsekvent tilltala sin potentiellt blivande chef med fel namn eller att ge nedlåtande kommentarer om hans slips hamnar sannolikt inte heller på pluskontot.

En chef berättade att en jobbsökande spottade ut ett tuggummi i högerhanden och därefter skakade hand med honom. En annan historia handlar om hur den till synes perfekta sökanden avslutar intervjun med att berätta att alla på hennes tidigare arbetsplats var ute efter henne.

Källa:
Di.se (Nyhet på Expressens hemsida idag 12/6-08)


Jag själv gjorde misstaget att inte komma ihåg min egen ålder på senaste intervjun :) Det stod mellan 33 och 32 år och hann ändra mig tre gånger innan jag till slut utbrast: "Men hur gammal är jag egentligen!". Det slutade med att vi fick tänka när jag var född och sen komma fram till att jag faktiskt var 33 år som jag sagt först :) Men det verkar ha varit positivt då intervjuaren ändå ville rekommendera mig till de chefer som skulle ta över rekryteringen att jag skulle gå vidare i processen. Jag vet dock inte om det blir någon slutintervju eller ej för det är inte klart ännu.

None

Kommentarer
Postat av: Mallis

Jag har varit på väldigt få anställningsintervjuer: Jag har haft tur och blivit rekommenderad, provjobbat och sedan fått anställning,



Jag minns när jag skulle träffa ägaren till den skivaffär jag skulle börja jobba i. En vän till mig jobbade i affären och när han skulle sluta sa han att han kände mig och jag åker till ägaren och presenterar mig varpå han frågar mig vilken skiva som ligger etta på försäljningslistan. Jag svarade rätt och fick jobbet, ett jobb jag hade i 10 år.



Det jobb jag har nu fick jag när jag var och fikade en dag!



Så kan det gå...



Kram på dig

Postat av: Sandra

Hahaha vilket kul inlägg =)

2008-06-12 @ 22:34:08
URL: http://gudis.blogg.se/
Postat av: Norpan

Mallis: Ja då har du verkligen haft tur! Jag har varit på en hel del intervjuer, men min fasta tjänst på internetbyrån när jag jobbade med digitala annonser så fick jag jobbet genom att jag haft praktik där först när jag utbildade mig som webdesigner. Vid en intervju använde de äggklocka där jag skulle berätta om mig själv på 2 minuter tills den ringde. Jag hann komma till att jag hade katt, sen började de fråga en massa om den och jag skulle visa bild och då kom vi helt ifrån intervjun :) Men jag fick jobbet. Intervjuer kan bli hur som helst. Allt kan hända! Kul med frågan om vem som låg högst på försäljningslistan :)

Kram



Sandra: :) Ja man har ju sprungit på en hel del intervjuer så tyckte det var lite skoj att läsa om hur andra folk kan bete sig! Man kan möta allt tydligen... Kram

2008-06-12 @ 22:55:01
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag har inte glömt bort dej, jag har bara ledsnat på bloggar överlag :P



Jobbintervjuer kan verkligen vara jobbiga, men nån sån där tabbe har jag så inte lyckats med ännu. Haha! Men en del människor är ju lite speciella.. ;)

2008-06-13 @ 17:50:24
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: Norpan

Ida: Ja, jag har sett att du inte skrivit lika mycket på din blogg. Kan bli så ibland, men ofta brukar man få ett sug efter bloggen igen sen tycker jag :) Hoppas du får en skön helg!



Nej, någon dundertabbe har jag själv inte lyckats med. Det värsta är nog just när jag tillfälligt glömde hur gammal jag var ;) Kanske berodde det på att killen som intervjuade var så snygg ;)

2008-06-14 @ 09:03:54
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback