Första ridlektionen...

Första ridlektionen avklarad och är såååå nöjd! Så jäkla kul var det! Snacka om abstinens man får nu då! Hur ska jag kunna vänta ända tills nästa måndag? Hade inte kunnat gjort ett bättre val av ridskola. Jag hade bokat upp mig på ett annat ställe först men ändrade mig i sista stund och sa ifrån. Det kändes inte hundra på det stället. Mycket berodde på att det lät som det skulle vara rätt stora grupper + att pengarna verkar vara rätt viktigt där. Detta stället har de färre hästar och jag visste att man skulle vara högst 5 stycken i en grupp. Vi var bara två stycken. En tjej som var lite äldre än mig och så jag. Närmare privatlektion än så kan man väl nästan inte komma....? Det kändes hur bra som helst på en gång. Det var ett stort stall som var urprydligt, rent och fint. Vi började med att sätta oss i ett litet kök där vi fick berätta lite om hur mycket vi ridit tidigare och så. Sen visade han oss var sadlar och träns fanns och tog fram en ridhjälm åt mig eftersom jag inte köpt någon egen ännu. Sen fick vi gå ut till varsin häst och sätta på grimman och hämta in den. Gick så fint så! Sen var det bara att sätta igång och borsta, kratsa hovarna, sadla och tränsa hästen. Min var så fin! En riktig liten nalle. Är hon inte fin så säg? Hon hade precis börjat få vinterpälsen. (Bilden är lånad).



Han visade oss små tips vad det gäller sadel och träns, vilket inte är så dumt. Jag har ju aldrig gått på ridskola så det ju verkligen finliret jag behöver lära mig. Sen tog vi oss ut på träningsbanan där vi fick sitta upp. Sen fick vi träna på att skritta snabbare och sakta in så pass att vi skrittade så långsamt utan att hästen stannade. Typ hitta dragläget fast på hästen :) Känna att det är jag som styr hur snabbt eller långsamt hästen ska gå. Sen var det till att träna från skritt till tölt och från tölt till skritt, göra snygga cirklar och träna över bommar på olika sätt. Rida utan stigbyglar för att hitta balansen och kunna styra hästen ändå genom att slappna av och göra samma övningar. Snacka om nyttigt! Nu ser jag nästan fram emot att få testa rida barbacka så småninom också. Jag känner mig så trygg på hästryggen. Jag fick träna på att få mer kontakt med benen runt hästen för att på så vis med små medel få hästen att öka och minska farten. Den andra tjejen fick träna mer på att slappna av och inte blåhålla hästen.

Det är ju det som är så bra när man bara är två att vi verkligen får individuell träning efter var vi är någonstans. Man kommer hinna lära sig massvis under de här veckorna! Eventuellt blir vi en till sen i oktober då vi ska köra onsdagar istället. Men är fullt nöjd över att få rida 2 i flera veckor. Hur ofta får man göra det!!!! Läraren P var jättebra! Lugn, mjuk och ändå bestämd. Så det hade faktiskt inte kunnat bli bättre! Är hur nöjd som helst! Det är en konst att rida. Att rida kan alla göra, men det krävs en enorm teknik för att göra det bra.

Nu ska jag ta och krypa till kojs för att komma i säng någorlunda i tid idag. I natt kunde jag inte sova utan låg och vände och vred på mig. Förmodligen för att jag sovit på eftermiddagen/kvällen i fyra timmar.

Kommentarer
Postat av: Lejonhjarta

Hmm... det här känns som något jag skulle kunna lägga till på min "lista". Jag har aldrig suttit på en häst i hela mitt liv, men någon gång ska det väl kanske bli av :) verkar ju så skönt när du då och då du berättar om det.

Postat av: Norpan

Lejonhjarta: Det tycker jag definitivt att du ska göra! Islandshäst o turridning är ett bra sätt att testa rida. Det är trygga och psykiskt stabila hästar. De är vana vid många olika ryttare, allt från nybörjare till mer vana. Så man behöver inte vara rädd att det ska hända nåt.



Det är verkligen en upplevelse att rida, tycker jag i alla fall. Det är så häftigt att man kan få ett sånt samspel med en häst. Det är en sån frihetskänsla o så ett bra sätt att komma ut i naturen också förstås :)

2008-09-02 @ 08:40:34
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Mika

Gud vad kul att det blev lyckat - och att du valde rätt ställe!!! Är så glad för din skull.



Kram

Mika

2008-09-03 @ 10:21:23
URL: http://msmika.blogg.se/
Postat av: Norpan

Mika: Tack vad du är gullig :) Kram!

2008-09-03 @ 13:21:41
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Ida

Men ååh, vad skoj! Det verkar ju vara ett helt underbart ställe. Jag vill också... Men jag jobbar kvällar ibland och det blir så svårt då. Men tusan vad skoj det ska bli och höra hur du har det på lektionerna ;)



Superfin häst :) Kram!

2008-09-03 @ 22:53:02
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: Norpan

Ida: Ja, det var verkligen ett underbart ställe. Man ska lita på sin känsla! :) Ja vi får väl se hur det går framöver. Ser verkligen fram emot nästa vecka! Nej, jobbar man kvällar kan det vara svårt att ha något inbokat, men kanske i framtiden...

Ja, visst var hästen fin. Så mysig! Kram!

2008-09-03 @ 23:25:52
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback