Ibland känner jag mig frustrerad...

Ibland kan vi i mitt arbete se att det fungerar bra i skolan med barnen/ungdomarna vi möter, men att det inte fungerar alls i hemmet. Många utav barnen och ungdomarna med t.ex. autism/asperger, utvecklingsstörning är i behov av struktur, inom klara och tydliga ramar, regler, kontinuitet, förberedelse på vad som ska hända, lugn miljö med inte för mycket intryck, annars blir det ett kaos för dem. I skolan finns detta, men ibland inte i hemmet.

Det finns föräldrar som inte klarar detta, eller förstår deras funktionshinder och då krockar det rejält. Det kan också handla om föräldar som utöver det funktionshindrade barnet har tre/fyra barn till och ibland finns det även plastsyskon, halvsyskon eller både och med i bilden (gissa hur det blir). Det kan också ibland vara så att föräldern eller föräldrarna är funktionshindrade själva.

När det funktionshindrade barnet är lite yngre kanske föräldarna fortfarande kan hantera barnet, men när barnet blir en ungdom, en tonåring är det inte alltid lika enkelt. Det kan bli en farlig situation hemma. T.ex. barn som misshandlar sina föräldrar, både verbalt och fysiskt. Det kan handla om barn som mår dåligt, blir deprimerade och utåtagerande.

Ibland kan jag känna mig oerhört frustrerad i mitt arbete.


Det är inte lätt att gå upp ur sängen på morgonen när man har en sån här liten gosing liggandes i sängen bredvid sig! Hon ligger alltid uppe vid huvudkudden :) Nu är det dags för sängen om jag ska orka upp imorgon. Natti natt!

Kommentarer
Postat av: Mika

Hej - missat att du varit sjuk denna veckan! Hoppas du har har kryat på dig nu!!!



Det du beskriver med ditt jobb där känner jag igen från FK - många människor man möter förstår intellektuellt att de behöver förändra sitt liv på grund av hälsan - men få orkar göra det i praktiken då det är mödosamt och kräver mycket av dem! Det kan vara väldigt frustrerande att dra samma sak om och om igen.....



Ha en trevlig fredag,

Kram

Mika

Postat av: Norpan

Mika: Tack, jag mår bättre nu :)

Ja, och i våra fall är det att en del föräldrarn inte ens förstår att något måste ändras. De förstår inte funktionshindret, vilket blir så fel! Vissa får hjälpen, men ändå vill de inte ta till sig att barnet har ett funktionshinder. Vissa tror tom. att barnet är elakt med vilja mot sina föräldrar eftersom de kan "sköta" sig i skolan...

Kan tänka mig att det kunde vara mycket frustration på FK också! Klart att det är mödosamt att förändra saker i sitt liv, men ibland kanske det är tvunget för att det ska få en bra utgång.

Ha en trevlig fredag du med! Kram!

2009-01-23 @ 08:46:49
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Mallis in real life

Jag kan oxå känna mig en aning frustrerad på jobbet, men på ett helt annat plan förstås. Skulle absolut inte vilja byta med dig.



Min frustration ligger mest hos de trångsynta människor jag har runt mig varje dag.



Hoppas du får en trevlig helg. Kram på dig

2009-01-23 @ 09:03:41
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: Sandra

du har helt rätt i det du skriver. Tänk hur mycket lite kunskap betyder!!



Ha en skön helg!! KRAMAR

2009-01-23 @ 10:37:46
URL: http://gudis.blogg.se/
Postat av: Ida

Jo, tack du. Jag känner igen mej! Och det är hemskt att vara maktlös, vi har ungdomar som är underbara hos oss men i vet att dom spöar skiten ur mamman hemma t ex. Jättejobbigt.



Nu är inte all avlastning bra men det är väl tur att det finns. Och ibland är det ju skönt för barnet/ungdomen att faktiskt få komma bort :) Just som du säger om det finns mycket syskon och kanske skilda föräldrar, det kan bli rätt stökigt hemma då.



Det är kloka ord du skriver som man (iaf jag) behöver bli påmind om ibland.



Kram till dej!

2009-01-23 @ 13:19:06
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: Norpan

Mallis: Ja, även om det är på ett helt annat sätt så kan jag förstå att du blir frustrerad i ditt arbete också :) Har ju fått läsa om några utav dina kunder! Men tyvärr kan man ju inte ändra på folk alltid. Men man kunde ju önska att man kunde få dem att se vad man själv ser... Kram och trevlig helg!



Sandra: Ja, visst betyder kunskap mycket! Men tyvärr når den inte alltid fram... Tack och ha en skön helg du med! Kram kram!



Ida: Ja, du kan säkert se det jag pratar om i ditt jobb. Ditt jobb är ju också ett sånt ställe där det oftast fungerar väldigt bra, pga. kunskapen och strukturen de får. Man vet hur de fungerar och man är van. O visst är det tur att det finns korttidsboenden, vilket inte bara är en avlastning utan även en frizon för barnen där de kan få göra roliga saker, få lite mer socialt och miljöombyte. Ibland brukar ju även korttids få en bra kontakt med föräldrarna och kunna ge dem tips om saker som fungerar bra på korttids som de även kan testa hemma.



Synd nog finns det dem som kanske skulle må bra av korttids eller nåt annat, men som inte vill trots situationen hemma är helt katastrofal! Kramisar



2009-01-23 @ 14:12:17
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Sandra

Filmen "Barnhemmet" var jätte bra men uhhhh så läskig. Barn i rysare är så otäckt!!!



KRAMAR och ha en bra lördag

2009-01-24 @ 12:25:17
URL: http://gudis.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det är aldrig lätt med fuktionsförhindrade barn och för allmänheten att förstå all dess problem. Bra att du upplyser oss andra som inte har så mycket erfarenhet!

Du gör ett godhjärtat jobb!

2009-01-24 @ 14:43:55
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Norpan

Sandra: Vad bra, då ska jag ta och se den också! :)

KRAMAR och hoppas du får en bra söndag!



Daniel: Tack Daniel, det var gulligt sagt!! :)Trivs ändå otroligt bra med det jag jobbar även om jag kan bli frusterad mellan varven :)

2009-01-25 @ 01:53:28
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback