Flygdagar...

Vad har hänt med det fina sommarvädret? Det är kallt, rått och regnar till och från om dagarna. Vilken kontrast mot i helgen när man låg och solade i bikini i stugan och på söndagen satt i gröngräset på ett flygfält och kollade på uppvisning med flyg! Snälla solen kom tillbaka till helgen!

I söndags var vi på flygdagarna som är varje år. Dessutom var det 10-årsjubileum i år. Vi åkte dit lagom till flyguppvisningen! Jag är nog lite fascinerad av flyg får jag lov att säga :) Höjdpunkten var helt klart Jetplanet Jas 39 Gripen! Vilket ljud, vilken fart och vilken upplevelse! Det var en flyguppvisning som heter duga! Bilden till vänster är på Jas Gripen. (Klicka på bilden för större format).
Här kommer två egenfilmade klipp från det:







Dessutom fick vi se konstflygning från bla. Daniel Ryfa som flög ett YAK-55M. En riktigt duktig kille som verkligen "living on the edge". Kan tänka mig att man hela tiden försöker bräcka sig själv, för att klara ytterligare saker med planet. Det är väl en kick precis som för bergsklättrare. Här kommer ett egenfilmat klipp från det också:



Sista dagen för den här veckan! Skönt! Hoppas ni får en riktigt skön helg! En utav dagarna blir det stugan igen för att ha på en massa träpanel och plankor på ett traktorsflak från badrumsrenoveringen + husväggsrenoveringen. Känns som ett roligt arbete, eller hur ;)

Kommentarer
Postat av: Daniel

Vad spännande, var säker en upplevelse att minnas! :)



Nu hoppas vi på bättre väder!

Postat av: Lejonhjarta

Häftigt... jag har nog inte varit på flyguppvisning sedan vi hade gamla flygflottiljen F1 igång ute vid Hässlö. Kan inte ha varit gammal då, men minns att jag var otroligt fascinerad av flygplanen som dånade förbi.



Jo föresten, jag såg delar av en uppvisning för ett par år sedan då jag paddlade runt Björnön och inne i sundet undrade vad alla motorbåtar låg ankrade där för. Efter att några plan hade swischat förbi ovanför så insåg jag vad som var på gång. Stannade en stund och kikade, men det är svårt att hålla balansen i kajaken då man ska stirra rakt upp i luften så jag paddlade vidare.



Dina filmer på Jas-en är häftiga, men jag tycker det saknas något... nämligen något att jaga eller fly ifrån. Varför inte släppa lös en galen Mig-pilot och så får de köra lite låtsasfight i luften. Lite Topgun-känsla =) Fast, det kanske inte säkerheten tillåter.

2009-06-05 @ 13:40:17
URL: http://blogg.lejonhjarta.se
Postat av: Norpan

Daniel: Japp, det var riktigt häftigt! Ska gå nästa år också definitivt! :) Ja det hoppas vi, så här kallt får det inte vara i juni!



Lejonhjarta: Nej, sitta i kajak och titta kan inte vara lätt :) Sen ska man nog vara på plats för att riktigt uppleva planen. Blir en annan känsla. Stod på Hälla förra året när Jetplanen var igång och visst var det häftigt, men ändå inte riktigt samma.



Haha, ja det vore väl nåt :) Men galna Mig-piloter riskerar nog säkerheten lite... ;) Bara på lördagen var det 200-300.000 pers och kollade.

2009-06-05 @ 16:38:01
Postat av: Elin

Jaså ett flygintresse har väckts..kanske du ska börja hänga med mig på domarkurs i AVA snart då !!

2009-06-07 @ 21:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback