Resan till Riga, Lettland del1

Nu så ska jag försöka skriva en liten sammanfattning av min resa och lägga in lite bilder äntligen! :)

Jaha, och där ringde telefonen efter en rad...PAUS!

1,5 timmar senare och har nu varit och handlat också :) Nu fortsätter jag....

När vi landade klockan 9 i Riga och steg ur planet blåste det riktiga nordanvindar och snön yrde! Kändes snarare som det var Alaska vi hamnat än i Riga. Var bara att knäppa dunjackan på direkten och dra upp luvan!!! En viss gammal blond, silikonbrösttjej som var Big brother-deltagare från år 2005 som bestämt sig för att åka till Riga samtidigt som oss steg av planet samtidigt och gick och ojade sig över sitt hår pga. blåsten:
- Men hur ser jag ut i håret nu då?
- Det ser bra ut, sa killen som gick bredvid.
-Nä, det gör det säkert inte.
- Jo, det ser jättebra ut. Det är säkert!, säger killen igen.

Brorsan och jag gick och smålog för oss själva o knallade vidare. Tog en röd taxi (som tydligen ska vara billigast) in till Riga. Gick på 7 lats (alltså 7x16sek). Klev av vid Nationaloperan som låg i närheten av vårat hotell Viesturs. Där mötte pappa upp oss. Sen efter att ha varit och lämnat packningen på hotellet så gick det i ett!

Fortsättning lördag: Var och kollade runt på en rätt nybyggd galleria i Gamla stan, bara några meter ifrån vårat hotell. Var inget som var nåt billigare där direkt så vi knallade istället ner till Centralmarknaden som är ett jättestort område med en massa stånd (oavsett väder och årstid). På området finns 5 zeppelinhangarer där det bla. finns en jättestor saluhall (en av de största i Europa). På marknaden finns ALLT! Själv köpte jag en ny svart handväska i läder. Marknaden ska man inte missa om man åker till Riga!!!

Sen var vi iväg och käkade mat, pizza innan vi gick tillbaka till hotellet för att sova en stund innan vi skulle ut till kyrkogården för att ha urnsättningen. Men jag sov inte en blund på den timmen, trots att jag var dötrött! Det var dessutom så kallt på rummet, vilket inte var så konstigt insåg jag sen när jag hittade ett överfönster som stod öppet :) Hotellet var annars jättemysigt och låg jättebra till i Gamla stan. Det bestod bara av 12 rum totalt. Ett hotell jag kan rekommendera!

Till kyrkogården åkte vi med spårvagn, vilket är billigt färdmedel. Där mötte i sedan upp 22 släktingar, vilket var jättekul även om vi inte var där för nåt roligt ändamål. Men det var skönt att få det sista avklarat. Efter den lite annorlunda cermonin så var vi och åt på en restaurang i närheten där också en liten speciell cermoni skulle gås igenom. Dels hade man en tallrik utsatt för farmor och en tom stol som om att hon var där fast hon inte var det. Sen drack man rött vin ur ett glas som var lite större än ett snapsglas. Sen åt man en liten bakelse. Efter det skulle man äta en liten skål med soppa och en pirog till (bröd med kött i). Sen var det mat. Jag, brorsan och min faster som käkat pizza till lunch på eftermiddagen var måttligt hungriga efter vin, bakelse, soppa och pirog.... Men lyckades få i mig lite lite mat i alla fall. Men gud så pjåskig jag är med mat ändå. Tyckte att de wokade grönsakerna till inte smakade gott. De var stekta i nån olja som smakade konstigt. Så det blev inte mycket jag åt av det trots att jag annars brukar äta det. Potatisen var heller inget vidare. Var lite skolbespisningspotatis. Till var det kött eller fisk som var panerat. Inte nåt jättegott heller.

Det var jättekul att träffa släktingarna! Hade bara träffat 3 utav dem som var där. Kul att få se sitt ursprung! Och som sagt så har jag kontakt med några utav de yngre som kan engelska på Facebook nu. Kan kännas lite trist att varken jag eller brorsan kan någon lettiska över huvud taget. Kan hej, tack och en vaggvisa på lettiska. Det är allt i princip. Pappa och min farbror kan språket även om de inte är födda i Lettland.

Efter att ha lämnat restaurangen och blivit tillbaka skjutsad av våra kusinbarn som körde rally genom Riga så träffades vi på min farbror och fasters hotellrum där min kusin kopplade upp oss mot SVT live så vi kunde kolla på melodifestivalen :) Till melodifestivalen drack vi Rigas egen champagne och åt chips och nonstop :) Sen var det sängdags för då var jag hur trött som helst. Mer tänker jag inte berätta idag för då är det ingen som kommer orka läsa. Så fortsättning följer imorgon med dag 2, söndag :)

Avslutar med lite kort (klicka för större format):
  
Hotellet (pappa och brorsan på bild), toaletten och vårat rum.

  
Galleria i Gamla stan, Centralmarknaden med hangarerna samt bild från Gamla stan.

  
Frihetsstatyn, Swedish gate i Gamla stan och Tre bröderna i Gamla stan.


Kommentarer
Postat av: pillan

Åh vad avundsjuk jag blir. Jag är så sugen på att resa iväg och få uppleva något nytt....fast över påsk ska jag till Tyskland på en endagstripp. Alltid något.

Kram

Postat av: Ida

Du verkar ju ha haft det kalas!! :) Och som jag skrev tidigare måste det ha varit häftigt med alla släktingar du inte sett förr.



Hehe, skumt med den tomma talriken.. Kan förstå tanken men det känns lite skumt ändå :S Men alla har sina traditioner :) Kul att uppleva lite andra :)



Kram!

2009-03-05 @ 13:16:43
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: Daniel

ojojoj så härligt!



Jag älskar Riga, varit där två ggr.

Härligt att känna igen sig.

Tack för fina foton å trevliga reseminnen!

2009-03-05 @ 16:10:40
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: mia

Var är del 2?? Väntar.... ;)

2009-03-06 @ 07:58:02
Postat av: Norpan

Pillan: Ja, visst är det härligt att resa. Att åka en dag till Tyskland är ju inte så dumt det heller... Har faktiskt aldrig varit där själv. Så du får väl skriva en liten resumé sen hur det var :)Kram



Ida: Ja, jag hade det verkligen kalas! Riga är en jättemysig stad som jag trivs bra i. Däremot skulle jag inte vilja bosätta mig där. Men hur trevligt som helst att bara åka dit och åka runt och träffa släktingarna :) Sen är det ju himla roligt att lära sig andra traditioner också :) Men visst är en del lite skumt, men rätt fint på nåt sätt med tallriken ändå tyckte jag. Kram!



Daniel: Så lite :) Vad skoj att du också varit där! Ja, visst är den en mysig stad! :) Jag kommer definitivt åka dit flera gånger. Detta var min andra gång också. Finns nya saker att upptäcka varje gång! Vad skoj att du kunde känna igen dig!



Mia: Den kommer! Som vanligt blev det för sent igår för att hinna lägga upp en del 2. Skulle tippa på att den kommer imorgon lördag först :) Hihihi



2009-03-06 @ 08:06:21
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback