Rigaresan del 2

Fullbokad dag igår lördag också! Men ska inte skriva om den nu utan istället fortsätta på Rigaresan. Lördag natt vaknade jag tvärt av att magen var i ostyr. Så hade väl käkat nåt som den inte tyckte om. Frossa hade jag så benen skakade. Men sen var det bra. Tog en tablett mot magen och kunde sen gå och lägga mig och sova igen. Sov sisådär får jag lov att säga.

Söndagen: Dagen började med frukost, vilken var riktigt bra med en hel del att välja mellan. Men då jag är lite försiktig och särskilt efter nattens episod så blev det te, yogurt och två smörgåsar med ostskivor på. Sen bar det av utåt i gamla stan. Kallt som sjutton var det även den dagen så mössan var på och jackan uppdragen till öronen ;) Sen hoppade vi på en sightseeingbuss som åkte runt i en timme och visade andra sevärdheter runtom i centrala Riga. Man fick hörlurar och kunde välja språk, då en röst hela tiden berättade om vad man såg. Det fanns t.o.m på svenska. Turen kan rekommenderas för det var en riktigt bra tur och man fick chansen att ta kort. Var en sån dubbeldäckare som man annars ser i England. Så vi hade bra sikt där uppe.

När vi kom tillbaka strosade vi runt lite mera i Riga och var in på det jättestora varuhuset/gallerian som hör till Centralstationbyggnaden. Fanns hur mycket som helst att titta på. Där käkade vi också lunch sen, lettiska pannkakor (pannkukas) med köttfärs i. De var goda, men farmors var godare! Jag saknade den obligatoriska lingonsylten som ska vara till. Istället fick vi gräddfil, vilket inte riktigt var samma sak. Egentligen ska det också vara buljong till också. Ska finnas något särskilt pannkaksställe i Riga, men har inte hittat det ännu. Får höra med en kompis vart det ligger. Han har varit där tydligen. Sen knallade vi tillbaka tillbaka mot gamla stan för att kika på Swedish gate som faster, farbror och kusinen inte sett och på en del andra sevärdheter. Sen var det fikadags, så då blev det Double coffee som det finns flera stycken i Riga. Det är ungefär det samma som Starbucks. Lite dyrt är det bara. Jag valde en triple chocolate cheesecake som gick på 60 spänn. Lite dyrt, men jäklar vad god den var!!!! Den bara smääääääälte i munnen! Mums! Bland det godaste jag ätit och det var en rejäl bit. Så mätt blev man.

Klockan var sen rätt mycket så vi gick in och handlade på Rimi för att ha något med oss till pappas och min farbrors kusin som vi skulle hem till och äta middag hos innan jag och brorsan skulle med flyget tillbaka till Sverige. Innan vi skulle iväg passade vi på och spelade ett kortspel som heter Skip-bo (inte vanlig kortlek). Ett väldigt roligt kortspel i alla fall. Ska faktiskt ta och införskaffa det själv. Ett perfekt spel att ha med när man är iväg och reser för tar ju ingen plats!

Vid 18 på kvällen hade vi packat ihop allt och vår syssling kom och hämtade oss för att visa oss vägen till kusinen (pappas och farbrors alltså). Blev lite ställd ändå när jag såg trappuppgången, var inte riktigt förberedd. Såg inte roligt ut!!! Jag tackade min lyckliga stjärna att jag inte bodde där. Hann föreställa mig det värsta innan jag kom in i lägenheten. Men lägenheten var helt okej och renoverad. Hon kände någon byggnisse som gett henne billigare pris. Så det var faktiskt laminatgolv i hallen och parkettgolv i vardagsrummet. Helt okej kök och renoverade badrum. Men färgerna på väggar/tak var väl ingen höjdare. Mörkbrunt! Och knallrosa garderobsdörrar i sovrummet (men där sov dottern tror jag). Sen finns det inget handfat i toalettrummet vilket är lite förbryllande. Men de tvättar sig väl om händerna i andra badrummet antar jag där det fanns vatten vid badkaret.... Men inte är det samma standard som hemma inte.  Iofs har denna sidan av släkten det något sämre än den andra sidan av släkten också. Raka motsatsen skulle jag vilja säga och då tillhör säkerligen deras kusin medelklassen.

Jag som sagt lite försiktig med mat och så brukar inte äta några råa grönsaker när jag är där då man inte ska dricka vattnet. Och grönsakerna sköjs ju såklart i just det vattnet. När vi kommer till kusinen så blir vi ju självklart bjudna på sallad, kycklingsallad och krabbsallad. Kyckling äter jag inte utomlands vart jag än är någonstans så det fick bli krabbsallad och se glad ut :) Kunde ju inte ge mig till att inte äta nåt. Det hade varit oförskämt! Men det gick bra, magen lät lite oroväckande, men jag klarade mig bra. Hade ju byggt upp tarmfloran en vecka innan med några tabletter från apoteket innan jag åkte för säkerhets skull. Ska tilläggas att min mage är oerhört känslig därför blir jag lite sådär pjoskig. Och sen beror det ju såklart på vart jag ska. I England t.ex är ju maten ungefär densamma som här, likaså Norge, Finland. I Västeuropa också. Lite mer skillnad när man åker till öststatländer, Afrika (där jag också var lite mer försiktig) osv. Var kul att se hur hon bodde i alla fall och vi hann med lite te och kaffe också innan det var dags att röra sig mot flygplatsen. Vi tog bussen ut!

Återigen gled brorsan igenom säkerhetskontrollen som ingenting, medans jag fick problem återigen. Fick ta av mig skor, mina armband innan jag gick gå igenom och jag pep såklart ändå. Denna gången visade det sig vara mitt bälte i alla fall. Sen hade de sett nåt misstänkt i min bag så var ju bara att öppna väskan också så de fick rota runt och jag fick också ta fram necessären innan de var nöjda och jag fick gå vidare. Planet startade 20 minuter tidigare så vi landade lite tidigare också. Då var jag bra trött!!! Brorsan körde hem som tur var. Jag hade inte varit i ett bra tillstånd att köra. Var väl hemma runt 01.00 ungefär. Då somnade jag som en liten gris :)
Klicka på bilderna för större format!

  
Floden Daugava - evighetens flod och en vacker hängbro på sista bilden.

  
Min cheesecake, på väg mot sightseeingturen samt centralstationen med gallerian.

  
Katolsk kyrka, Olympiastadion och hemma hos pappas & farbrors kusin.
Ni kan skymta mig och brorsan på höger sida på kortet.


  
Fina jugendbyggnader, och de andra två byggnaderna har jag glömt bort
vad det är.
Kan vara en konstmuseeum den sista och konstskola mittenbilden.

  
Ett bostadshus i lite sämre skick, caféet som vi var på sist vi var i Riga,
och Swedbankskrapan.

  
Isbana utanför Centralstationen/galleria, Rigas radio samt nationaloperan
där min farmor var prima ballerina och farfar dirigent och violinist.


Kommentarer
Postat av: Lennart

Fina bilder. Tror jag känner igen hängbron där, kommer ihåg att det fanns en stor sån som jag åkte på då jag var på en rundtur med buss i Riga. Det är en massa år sen jag var där men det jag kommer ihåg av stan är alla gamla hus. Hur det var som att komma till förr i tiden. Så åkte det runt en massa bilar från 50-talet också.

Postat av: Karin

Så snygg header du har! I vilket program har du gjort den i?:)

2009-03-08 @ 16:18:40
URL: http://abckarin.blogg.se/
Postat av: Norpan

Lennart: Tack! Ja hängbron ser man när man kommer från flygplatsen också, men åkte du på rundtur med buss åkte du säkerligen över den. Det gjorde vi. Och visst är det som att komma tillbaka i tiden lite när man går omkring i gamla stan. Vackra gamla byggnader överallt! Dock inte så mycket gamla 50-talsbilar nu vad jag kunde se... Men kanske finns mer utanför stan. Annars var det mest samma som här fast blandat med en del skruttiga och rostiga också :)



Karin: Tack! :) Den är gjord i Photoshop.

2009-03-08 @ 17:04:30
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Gissan

Så himla kul o se andra platser och Riga låter ju helt klart intressant.

Jag älskar o prova traditionell mat i andra länder.

Skönt det gick bra i säkerhetskontrollen åxå.

Jag har åxå alltid samma otur med de där pipande manickerna..

Du, jag har en utmaning till dig inne hos mig. Om du vill o orkar... inget tvång.

Ha en skön söndag

Kram Gissan

2009-03-08 @ 18:45:35
URL: http://gissan.blogspot.com
Postat av: Norpan

Ja, visst är det! Jag älskar att resa! O Riga är en riktigt mysig stad och går snabbt att resa dit också, 45 min-1 timme med flyg. Rätt otroligt :) Jag tycker också om att testa traditionell mat, men tyvärr är min mage lite kinkig så jag får vara försiktig med vad jag äter. Skoj med utmaning. Kollar in få se vad det är :) Kram och detsamma!

2009-03-08 @ 19:20:30
URL: http://lillanorpan.blogg.se/
Postat av: Sandra

Oj du, vilken helg helg!! !Lät kanon allting förut det med magen då. Det är jobbigt att vara borta så och inte riktigt ha koll på vad man stoppar i sig.





Förstår att du var trött när du väl kom hem, det blir ju så intensivt när maan är borta sådär.



KRAMAR

2009-03-09 @ 10:31:30
URL: http://gudis.blogg.se/
Postat av: Daniel

ååååh RIGA... måste planera in ny resa!!

2009-03-09 @ 12:00:37
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Norpan

Sandra: Ja, det var verkligen en kanonhelg! Tur jag fick ordning på magen så snabbt ändå :) Trött blir man, sov lääääänge nu i helgen :) Som du säger, det blir väldigt intensivt! KRAMAR



Daniel: Tycker jag absolut att du ska göra!! :)

2009-03-09 @ 14:05:13
URL: http://lillanorpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback