Assistans och ålder betydelse eller ej...

Idag har jag funderat mycket på en sak. I dagsläget får ju föräldrar med beviljad personlig assistans bestämma själva om de vill vara personliga assistenter till sitt barn. Kan förstå att det är svårt att ta in någon helt främmande i sitt eget hem och svårt att lämna ifrån sig ansvaret på någon annan, men är det alltid så lämpligt att föräldrarna är assistenter?
När är då föräldrarna föräldrar och när är de assistenter?
När får föräldrarna avlastning som de så ofta är i behov av?
Hur isolerad blir barnet med föräldrar som ibland inte kan det svenska språket och ibland även är analfabeter? Och kan de fungera som barnets förlängda arm då?
Tycker barnet att det är så kul när de blir lite äldre att hela tiden ha sin mamma eller pappa omkring sig hela tiden?
Och hur ofta vill föräldrarna vara assistenter för att få ett jobb när de annars är arbetssökande?
Vad är bäst för barnet? 

Just nu har jag otroligt mycket att göra på jobbet! Min kollega ska ju sluta så jag har fått alla stora ärenden som tar tid och just nu har jag många sådana. Jag känner mig riktigt stressad! Det är sådär att jag inte vet riktigt vart jag ska börja. Idag på eftermiddagen försökte jag organisera mina ärenden genom att sätta på små post-it-lappar för att se lite vad som behövs göras på varje ärende. Men kände mig fortfarande lika stressad och särskilt när jag räknade hur många ärenden jag har aktuella just nu. Tur jag hade en massagetid inbokad på eftermiddagen. Det var precis vad jag behövde. En timme att kunna koppla av. Var tydligen stenhård uppe vid övre delen av ryggen och axlarna. Blev kanonvarm när hon masserade och lika vid nedre delen av ryggen. Gäller att försöka ta det lugnt och ta allt i sin takt. Vi är inte fler än vi är och jag är ingen övermänniska. Dessutom ligger jag och funderar över mycket när jag ska lägga mig så jag inte kan sova. Ska bli skönt med lite påskledigt nu känner jag. Blir ju i alla fall 2 extra dagar helg :) Känner att det skulle vara skönt att göra nåt helt annat och komma ifrån myndighetsutövningen.

Kollade på sista avsnittet "Den rätte för Rosing". Kunde inte låta bli att titta vad jag än tycker om henne. Hon valde 19-åriga Hugo på slutet. Jag tycker det kändes lite väl ungt får jag lov att säga. Hon är 35 år. Att sen bli 2-barnspappa vid 19 år är en rätt stor omställning. I den åldern tror jag åldersskillnaden är rätt stor. Skulle själv aldrig kunna tänka mig att bli tillsammans med en 19-åring. Det skulle kännas som rena rama barnarovet! Han hade nästan passat bättre med hennes 15-åriga dotter. Jag vet att det är många åsikter om ålder och dess betydelse. Många tycker att åldern inte har någon betydelse, men jag måste säga att jag faktiskt tycker det. I alla fall för min del, sen får andra tycka vad de vill.

Kommentarer
Postat av: Gissan

Jasså det är så allmänt vedertaget att föräldrarna får bli assistenter... Inte bra, tycker jag. Barnen behöver få frigöra sig precis som alla andra barn.

De behöver en helt annan ventil. Det gör föräldrarna åxå.

Så tycker jag.



Ta det lugnt på jobbet. Inte bra o stressa så. Ingen som tackar dig i slutändan.



Kram Gissan

Postat av: Gissan

Jasså det är så allmänt vedertaget att föräldrarna får bli assistenter... Inte bra, tycker jag. Barnen behöver få frigöra sig precis som alla andra barn.

De behöver en helt annan ventil. Det gör föräldrarna åxå.

Så tycker jag.



Ta det lugnt på jobbet. Inte bra o stressa så. Ingen som tackar dig i slutändan.



Kram Gissan

2009-04-01 @ 08:08:36
URL: http://gissan.blogspot.com
Postat av: Gissan

Oj då.. :D

Dubbelt upp, ser jag :)))

Jag har såna problem med uppkopplingen emellanåt...

Skituppkoppling.

Kram Gissan

2009-04-01 @ 08:10:06
URL: http://gissan.blogspot.com
Postat av: Norpan

Gissan:

Haha, ja det blev dubbelt, men blogg.se har varit lite seg har jag sett, så det inte kommer upp på en gång att man har kommenterat så inte så säkert att det var din uppkoppling.



Japp, verkställigheten kan vi inte påverka i myndighetsutövningen. Vill föräldrar vara assistenter har de rätt till det. Sen kan man ju fråga sig om det är så lämpligt som sagt! Intressant att höra din åsikt i frågan! :)



Nej, det är ingen som tackar en för man stressar som en galning, men det är lätt att påverkas ändå när man ser att högen växer och man vet att det tar tid. Vi ska ju arbeta skyndsamt med våra ärenden. Men Situationen är ju också som den är här och jag kan inte jobba snabbare än jag gör utan det får lov att ta lite mer tid så är det bara just nu. Så försöker ta det lugnt så gott det går. Men påverkad blir man helt klart. Kram på dig!



2009-04-01 @ 12:01:36
Postat av: Elin

Hahaha hon valde HUGO !!! Hur e det möjligt? han var ju en barnrumpa..ja ja säger väl en del om henne..puss på nosen väna mö

2009-04-01 @ 12:11:25
Postat av: Norpan

Elin: Ja, helt otroligt! Lite vääääl ungt!!! Hon är rätt sanslös! Suss på nosen :)

2009-04-01 @ 12:58:49
Postat av: Daniel

well angående Rosings val å hennes tankar håller jag tyst om. Bäst så.

2009-04-02 @ 10:47:49
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Norpan

Daniel: Ja, finns inte så mycket att säga heller, det hade redan tagit slut tydligen pga. att han var för ung. De hade inget att prata om då det erfarenhetsmässigt var för stora skillnader. Så var det med det.

2009-04-02 @ 14:08:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback